2021: Lewis protiv Maxa

Za vikend počinje F1 sezona i čini se da napokon imamo borbu za titulu

Zadnja izmjena: 28. ožujka 2021.

Mediji koji prate Formulu 1 u ekstazi su nakon trodnevnog testiranja u Bahreinu, na stazi koja će nadolazećeg vikenda ugostiti prvu utrku ovogodišnjeg Svjetskog prvenstva Formule 1. Ne samo što je Max Verstappen u Red Bullu bio najbrži, nego su još tri momčadi bile brže od Mercedesa, čiji su se vozači uistinu mučili s nemirnim stražnjim krajem bolida tijekom čitavog testiranja.

Dakako, testiranja nisu isto što i prvenstvo, pitajte samo Ferrarijeve navijače o tome kako ih obično početak sezone spusti iz euforije izazvane sjajnim dojmom koji crveni bolidi nerijetko ostavljaju prije nego što stvari postanu ozbiljne i Mercedes opet zasjedne na vrh. No i uza sav oprez, ipak se čini da su Red Bullova brzina i relativno loša Mercedesova forma ove godine snažne indicije da će te dvije momčadi biti mnogo bliže nego što su to bile ranijih sezona. Ranijih je sezona tradicionalno Red Bull bio slabiji na testiranjima, pa kasnije smanjivao zaostatak, tako da oduševljava ideja da bi otpočetka mogao biti ravnopravan.

Nominalno momčadi ulaze u 2021. s lanjskim bolidima, zamrznut je razvoj, ali ipak ima nekih promjena.

Na snagu su stupila nova aerodinamička pravila, pogotovo ona vezana za podnicu stražnjeg dijela bolida, a to bi u teoriji, kombinirano s ovogodišnjim Pirellijevim gumama (zanimljivo, uz gume koje se, kao i već nekoliko sezona, proizvode u tvornici u rumunjskoj Slatini, talijanska je marka u Bahreinu testirala i gume iz svoje turske tvornice), trebalo osjetno usporiti bolide. Uistinu, Maxovo je najbrže vrijeme bilo čak 1,7 sekundu sporije od lanjskog pole positiona Lewisa Hamiltona na istoj stazi, ali iz Pirellija uvjeravaju kako očekuju da će se brzine tijekom sezone izjednačiti s lanjskima.

Još prije nekoliko mjeseci bismo unaprijed proglasili Hamiltona i Mercedes neprikosnovenim favoritima, ali danas stvari ipak više nisu tako crno-bijele

Mnogi misle kako su modifikacije pravila (ima toga još, ali nećemo pretjerivati s detaljima) namjerno napravljene kako bi se usporio Mercedes, a najznačajnija novost, ograničenje budžeta ekipa, svakako udara upravo na njega, ali i na Red Bull i Ferrari. Mercedes je već transferirao dobar dio ljudstva iz F1 ekipe u druge odjele, pogotovo u onaj koji razvija bolide Formule E, a definitivno neće moći nadoknađivati eventualne zaostatke bolida nadmoćnim financijskim resursima. Ipak, i u takvoj situaciji, momčad koja je suvereno uzela posljednjih sedam titula — kako konstruktorskih, tako i vozačkih, naprosto moramo smatrati prvim favoritom sezone.

Relativno kasan potpis ugovora Lewisa Hamiltona, samo na jednu sezonu i bez ispunjenja nekih od njegovih zahtjeva, u jednadžbu ubacuje novi, posljednjih godina neprisutan element: nezadovoljstvo. Problemi s nervoznim stražnjim krajem možda će biti otklonjeni; uostalom, i ranijih sezona Mercedesi su znali biti nestabilni kada se vozilo uz snažan vjetar kakav je obilježio testiranja. No, jedan podatak s njih trebao bi momčad brinuti mnogo više od te nestabilnosti: oni su napravili uvjerljivo najmanje krugova od svih momčadi, samo 304, za razliku od lani, kada su ih odvezli najviše. Na te smo statistike navikli obraćati pozornost više nego na ostvarena vremena, jer pružaju uvid u to koja momčad u kojem stupnju spremnosti dočekuje sezonu.

Demoni iza Maxa

Postoje procjene po kojima je Red Bull brži u jednom krugu, a Mercedes u duljim stintovima, a to bi nam moglo donijeti sjajnu sezonu, pokaže li se točnim.

I dovesti do nečega što već dugo očekujemo, borbe za titulu između Lewisa i Maxa. Nema nikakve dvojbe da će Valtteri Bottas igrati drugu violinu u Mercedesu, kao dosadašnjih sezona, ali bit će mnogo zanimljivije pratiti razvoj odnosa među dvojicom Red Bullovih vozača.

Dovođenjem Sergija Péreza ta momčad napokon ima priliku osigurati Maxu taktičku podršku u vidu nekoga tko neće voziti utrke na pozicijama ispod realne vrijednosti bolida, ali mogao bi se pojaviti drugi problem. Checo nije osobito brz vozač u jednom krugu i u kvalifikacijama vjerojatno neće predstavljati problem, završavajući ih iza Nizozemca, ali ipak bi trebao redovno biti na četvrtom-petom mjestu u njima. No, njegova je najjača strana fantastično čuvanje guma (uz napomenu da je godinama u istoj momčadi, zvala se ona Force India ili Racing Point, sudjelovao u razvoju bolida, te ga mogao prilagođavati svom vozačkom stilu, što sada nije slučaj, pa je pitanje hoće li biti tako spektakularan na tom planu i u novom bolidu), te bi u kasnijim fazama utrke mogao biti brži Red Bullov vozač.

A kako bi prva zvijezda reagirala da radiom dobije poruku “Max, Checo is faster than you!”, i bi li se momčad uopće usudila izdati takvu naredbu, tek trebamo vidjeti.

Glavnina pozornosti ipak je na Lewisu i Maxu, u klasičnom scenariju borbe starog i mladog majstora, viđenom mnogo puta kroz povijest. Za razliku od posljednje dvije sezone, Hamilton ne može računati na to da će rutinski doći do još jedne titule, i to je sjajna vijest. Manje je dobro po njega i momčad što on i dalje priča i razmišlja o mnogo širim stvarima od Formule 1, a — ma koliko cijenili njegov aktivizam — pitanje je može li do rekordne osme titule bez 100-postotne fokusiranosti na svoj posao.

Usto, već ga godinama nismo gledali pod pritiskom, a nemojmo zaboraviti da je u razdoblju Red Bullove dominacije upravo on bio najkažnjavaniji vozač, sklon budalaštinama i neforsiranim greškama. Desetak godina stariji, možda ih neće ponavljati ako se uistinu pokaže da će morati loviti Maxa, ali u kombinaciji s već spomenutim nervoznim stražnjim krajem bolida i dobro poznatom činjenicom da Mercedesima jako smeta prljavi zrak u situacijama kada moraju pratiti drugi bolid, sve je moguće.

Max je pak, čini se, ostavio većinu demona iza sebe, ali i opet, hoće li uistinu biti tako i ako se pokaže da više nije samo mažena i pažena zvijezda u usponu, nego i ozbiljan kandidat za titulu? Može li hladne glave odraditi duele s Lewisom na stazi, ako će oni umjesto prestiža donositi naslov? Teško mi je povjerovati da bi sezona mogla proći bez nekog njihova kontakta na stazi, optužbi i plača. Tijekom povijesti su mnogi veliki vozači imali žute minute na stazi, ali većina njih bi kasnije shvatila svoje pogreške i to bi ih učinilo još boljima. Maxov problem je što se nikada nije doimalo da je u stanju učiti na vlastitim greškama, tako da nisam posve uvjeren u stupanj zrelosti neophodan za kontinuitet nastupa koji dovode do titule. A i dobavljač motora, Honda, odlazi na kraju godine…

U pogrešnoj sjeni

U sredini poretka situacija se naizgled dosta zgusnula, ali na vrh bi ipak trebali isplivati McLaren i Aston Martin, uz povremene bljeskove još nekoliko momčadi, ovisno o vikendu i stazi.

S Mercedesovim motorom i najdrastičnije promijenjenim bolidom na gridu McLaren izgleda ozbiljno i moćno, do te mjere da mu optimisti predviđaju čak i borbu za pobjede. Daniel Ricciardo je svakako sposoban za to, ali i on sam tvrdi da će trebati nekoliko godina do trenutka kada bi se momčad mogla boriti za naslov. No, ako baš želite igrati se vrača-pogađača, po meni je oklada na to da će na kraju sezone 2021. Australac biti najviše plasirani vozač u prvenstvu koji ne vozi ni Mercedes ni Red Bull trenutno najsigurnija oklada u svijetu Formule 1. Lando Norris bi nas također mogao impresionirati u više nego ponekoj utrci, ali njemu će ove sezone biti ključno održati glavu na površini i ne dopustiti da ga Ricciardo bodovno i impresijom u potpunosti pregazi.

Aston Martin bi trebao imati bolid relativno blizu najboljima, ali na testiranjima je bio pogođen svim vrstama problema i odvezao je daleko premalo kilometara, a ima i veliku nepoznanicu u vidu Sebastiana Vettela. On mora i sebi i drugima dokazati da razlog za sramotne posljednje sezone nije bio u njegovoj glavi, nego u kombinaciji nesretnih okolnosti u Maranellu. Mirnija, obiteljska atmosfera, kakva vlada u Silverstoneu mogla bi mu pomoći da se smiri i procvjeta, ali problem je u tome što bi lako mogao otkriti da to nije njegova, nego obitelj Lancea Strolla. Od kojeg ne očekujem ništa bitno drukčije nego lani, povremenu dobru utrku, ali načelno da će biti (ako ne bude, to će dodatno srozati Vettelovu reputaciju) u sjeni momčadskog kolege. Samo što mi je žao, jer mislim da je to pogrešna sjena.

Ober! Još tri piva!

Zapravo krivim pandemiju — da je nema, ne bi mi bilo teško zamisliti lanjski susret trojice muškaraca u nekoj njemačkoj ili austrijskoj pivnici koji bi doveo do malo drukčijeg vozačkog rostera za 2021.

Nakon treće krigle lagera, Aston Martinov suvlasnik Toto Wolff, lagano crvenih obraza, okrenuo bi se prema Totu Wolffu, prvom Mercedesovom čovjeku:

– Sorkač, stari, moram te nešto pitati, nemoj mi zamjeriti…
– Zamjeriti, ma ne budali! Oberkelner, daj još jedno pivo malom!
– Ma, znam da vi čuvate i bedinate onog malog Georgea Russella, ali, reci, bih li ga mogao posuditi za sljedeću sezonu? Šteta da tavori u slabom bolidu, kada bi s nama mogao redovno do bodova i učiti o vaš… ovaj, mislim, našem, samostalno razvijenom bolidu.

Toto ga, raznježen, potapša po ramenu.

– Bravo, vidim da si naučio, kako sam te instruirao, da to zoveš samostalno razvijenim bolidom. Nego, što si me ono pitao?
– Pa, za onog malog Russella…
– Mein Gott! Pa da ga poslije, kad ga mi uzmemo, moramo plaćati duplo više nego dok je spreman voziti za kikiriki, kako bi se dokazao?
– Čekaj, stani, nisam gotov! Mislio sam da vi potpišete s njim za 2022. ili kada ga već planirate uzeti, a da dotad vozi za nas. Stavit ćemo, dakako, klauzulu da se miče u stranu kad god vidi neki od vaših bolida iza sebe…
– Vidiš, vidiš, možda nije loša ideja. Čekaj, pozvat ću Tota da i on svrati, pa ćemo se dogovoriti…

Nekoliko minuta potom, u pivnicu je upao zadihani Toto Wolff — nekadašnji suvlasnik, a danas neformalna siva eminencija u Williamsovoj momčadi.

– Ober! Još tri piva!
– Čuj Toto, baš smo nešto pričali Toto i ja, da ti možda uzmemo malog i stavimo ga kod njega u ekipu, a tebi već uvalimo nekog drugog. Sad su vas ionako kupili neki Ameri, ti neće ni primijetiti razliku…
– Jawohl, Toto, pa ti si šef!

Eto, tako bi otprilike izgledala priča da se mene pita, ali umjesto da se Vettel doma bavi mijenjanjem pelena klincima, a Russell bori za podije i oduševljava u konkurentnom bolidu, dobili smo ovo što smo dobili. Nije posve nezamislivo da će četverostruki prvak nakon promjene momčadi zablistati i podsjetiti na nekadašnju veličinu, ali ipak mi se vjerojatnijim čini da će se to pokazati samo prikupljanjem nove zalihe para pred penziju.

Leclercu vrijeme polako ističe

Iz penzije se vratio i Fernando Alonso. Ne treba sumnjati da će, kao što je to činio u čitavoj karijeri, dovoditi bolid momčadi Alpine, rebrandiranog Renaulta, do najviših objektivno mogućih pozicija u nekoj utrci, ali to ne mijenja dojam kako je momčad u lagano silaznoj putanji. Vrlo vjerojatno ćemo od Alonsa dobiti neki plasman na podij, možda čak u nekoj šašavijoj utrci ugrabi i pobjedu, ali ne treba očekivati čuda.

Dodatni će problem biti to što je Renault izgubio jedinog dosadašnjeg kupca motora, McLaren, te će ove godine sve podatke dobivati samo od dva vlast… pardon, Alpineova bolida na gridu. Želi li dugoročno ostati u Formuli 1 i demantirati moja već u nekoliko navrata iznesena zloguka predviđanja, Renault se mora čim prije dogovoriti s nekim sa začelja, Haasom ili Williamsom, i uvaliti im svoje motore. Što se tiče drugog vozača, Estebana Ocona, sve osim da ostane u debeloj Alonsovoj sjeni bilo bi veliko iznenađenje.

Ferrari odiše optimizmom, navodno su ondje uspjeli preko zime osjetno pojačati motor, lanjsku bolnu točku, a imaju i mladu vozačku postavu koja bi se mogla međusobno poticati u želji za dokazivanjem.

Charles Leclerc više neće dugo moći živjeti samo na krilima panegirika koje mu je donio nesumnjivi talent, ako Ferrari u iduće dvije-tri sezone ne napravi veliki iskorak unaprijed morat će potražiti neku drugu sredinu. Carlos Sainz nema što izgubiti, nitko ne očekuje da bude ravnopravan Leclercu, ali bitno je da zaostatak bude mnogo manji nego što je u posljednje dvije sezone bio Vettelov, odnosno da momčad u svakoj utrci ima dvojicu ozbiljnih vozača koja grizu za čim bolji plasman. Sainzova pretjerana agresivnost čak i tijekom benignih testiranja možda je najbolje pokazala koliko grize.

Osobno, ne predviđam im nikakav spektakularan comeback crvenih (zapravo crveno-zelenih, izgleda da su budžet skresali prvo u odjelu za dizajn) bolida ove sezone, ali sviđa mi se pravac u kojem momčad ide, a i Leclerc u razgovorima spominje nevjerojatnu razliku na planu atmosfere u momčadi.

Atmosfere i optimizma ne nedostaje ni u drugoj talijanskoj momčadi, Alpha Tauriju. Lani su ondje proslavili drugu pobjedu u povijesti svih inkarnacija nekadašnjeg Minardija, a sada je na testiranjima rookie Yuki Tsunoda postavio drugo najbrže vrijeme, desetinku iza Maxovog, a više od pola sekunde ispred trećeplasiranog Sainza. Babe tračare (dobro, ne one, nego Norris) odmah su upozorile da je Japanac, inače prvi vozač rođen u godini kojoj je prva znamenka dva, odvezao taj krug s uključenim DRS-om, koji baš i neće smjeti koristiti na čitavoj stazi u samim utrkama, ali nema dvojbe da se od Tsunode očekuje mnogo, uključujući možda i razbijanje azijskog prokletstva. Prati ga najveći hype od sve trojice debitanata, a jedini je u bolidu sposobnom za regularno osvajanje bodova i povremene bljeskove.

Za koje je, nakon lanjske pobjede u Monzi, sposoban i Pierre Gasly, posve psihički oporavljen od traumatično loše epizode u Red Bullu. Ova bi momčad mogla biti ugodno iznenađenje i češće se nego lani boriti s nominalno većima od sebe.

Tatini sinovi

I njihovi švicarski skoro pa poluimenjaci iz Alfa Romea imaju razloga za zadovoljstvo, upravo su te dvije momčadi odvezle najviše krugova na testiranju, a i vremena su bila vrlo dobra. U stvarnim okolnostima kvalifikacija i utrke, momčad ipak očekuje sudbina borbe za ulazak u Q2 i tek povremene dvoboje s momčadima iz sredine poretka, a češće s Williamsovim vozačima. Fascinantno je koliko trenutna vozačka postava momčadi podsjeća na situaciju sa cestovnim modelima marke: Alfa Romeo trenutno prodaje jedan odavno zastarjeli model, koji je još prije dosta godina trebao dobiti nasljednika, te dva koja se, realno, kako-tako prodaju samo na domaćem, talijanskom tržištu.

Kimi Räikkönen će ove godine napokon potući i one preostale rekorde dugovječnosti u ovom sportu, a onda se valjda — volimo ga, ali ipak je dosta! — napokon povući, dok će Antonio Giovinazzi i dalje sjajnim startovima pokazivati zašto je u Formuli 1, da bi potom padao na vrijednosti bolida prikladnija mjesta u samoj utrci.

Dobra vijest za Williams je što ove sezone napokon više neće imati najgori bolid na gridu. Usto, novi američki vlasnici upumpali su nešto novca — Williams, za razliku od ostalih momčadi, nije morao rezati budžet zbog novih propisa, nego mu je dosadašnji bio toliko ispod novog limita da ima značajan prostor za razvoj i napredak. Koji se ipak ponajprije očekuje sljedeće sezone, nakon značajnijih promjena pravila. Ove će nas sezone vjerojatno Russell nastaviti oduševljavati bravurama i podsjećati koliko smo zakinuti time što vozača tog kalibra ne gledamo u nekom boljem bolidu, dok će Nicholas Latifi popunjavati broj vozača na startu i povremeno, kad pretekne neku od Alfi, izazvati komentar tipa: pa dobro, nije taj mali baš ni toliko grozan.

Na začelju će, i to uvjerljivo, biti Haas, mada možda u kvalifikacijama koji puta i preskoči Williams. Ondje su unaprijed odustali od ove sezone (i sami kažu da će biti sretni ugrabe li bod ili dva), uopće nisu razvijali bolid, čak ni unutar ograničenja nametnutih regulativom, te su se u potpunosti posvetili razvoju onog za sljedeću sezonu. Usto, riješili su se malo kome simpatičnog dugogodišnjeg vozačkog dvojca i dali priliku dvojici debitanata.

A jedan od njih je Mick Schumacher. U manjim kategorijama sin sedmerostrukog prvaka nije odavao dojam iznimnog talenta koji bi mogao protresti svijet Formule 1, ali ne smijemo zaboraviti na genetiku, odgoj, a sigurno i određenu dozu pozitivne motivacije izazvane očevom nesrećom i stanjem nakon nje. Mick ima što za dokazati i želi to, a ako je naslijedio dovoljno očevih osobina, tko zna dokle bi mogao dogurati? Drugi vozač Nikita Mazepin je, pak, razmaženi tatin sin s kupljenim mjestom i ne bi se trebao dulje zadržati u F1 niti ostaviti neki dublji trag, nakon samo solidne karijere u manjim kategorijama. Američkoj momčadi u bojama ruske zastave se u trenutnim okolnostima možda čak i više isplati biti najslabija momčad, jer će po novim pravilima tako sljedeće godine dobiti najviše razvojnih resursa.

Dobivamo i sprint-utrke?

Sezona je optimistički zacrtana na čak 23 utrke, kako bi i u slučaju vrlo vjerojatnog otkazivanja dijela njih zbog nastavka pandemije ipak ostalo dovoljno za regularno prvenstvo. Većina lani otkazanih utrka ponovo je u kalendaru, ali ima i novosti. Godinu dana nakon prvotno planiranog datuma u kalendar se vraća Nizozemska, a prvi put ćemo s uzbuđenjem i ekstazom gledati i Veliku nagradu Saudijske Arabije, čim obrišemo suze zbog toga što se ipak odustalo od utrke u Vijetnamu. Od lanjskih improviziranih, zamjenskih utrka dvije su, Imola i Portimão, zadržale mjesto, i to odmah nakon Bahreina, kao druga i treća utrka sezone.

Značajne su promjene i u samom formatu natjecanja, pri čemu će treninzi u petak biti znatno kraći, a mogućnost rada na bolidima između subotnjeg treninga i kvalifikacija se dokida. Najzanimljivija novost još nije službeno potvrđena, ali vjerojatno ćemo u subotu prije utrka u Silverstoneu, Monzi i Interlagosu umjesto kvalifikacija gledati kratke, polusatne utrke, a poredak u njima odredit će pozicije na startu pravih, nedjeljnih utrka. Ako to zaživi, od sljedeće bismo sezone mogli češće gledati takve sprintove u kojima bi osam prvoplasiranih dobivali i bodove za prvenstvo, mada manje nego što se dijeli u pravim utrkama. Pregovori još traju, momčadi traže više love za te utrke, obzirom na realnu opasnost od većih oštećenja na bolidima koju nose sa sobom.

Ukratko, novosti ima mnogo i očekujemo sezonu s uzbuđenjem, nadajući se dramatičnim borbama na svim razinama, uključujući i onu najzanimljiviju, za titulu. Još prije nekoliko mjeseci mnogi od nas bismo samo odmahnuli rukom, unaprijed proglasivši Hamiltona i Mercedes neprikosnovenim favoritima, ali danas stvari ipak više nisu tako crno-bijele. Aktualni prvaci i dalje ostaju prvi favoriti, naravno, ali stvarno bi moglo biti gusto…

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

Ne propusti top članke
X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.