Duo Pegla

Zaslužena Ricciardova i McLarenova pobjeda u Monzi ostala je u sjeni sudara vodećeg dvojca

Zadnja izmjena: 14. rujna 2021.

Organizatori Velike nagrade Italije u Monzi razočarali su me i prije početka trkaćeg vikenda, kada sam shvatio da nema skoro pa nikakvog spomena činjenice da je ovo bila 100. obljetnica prve VN Italije. No, ta je bila održana pored Brescije, te su, očigledno vođeni vječnim rivalstvom tog grada i Milana, dvaju velikih centara talijanskog trkaćeg automobilizma, odlučili preskočiti proslavu ove obljetnice kako bi nagodinu dali punu pozornost stoljeću utrkivanja na Monzi.

Sam trkaći vikend nije nimalo razočarao. Gledali smo nekoliko vrlo zanimljivih utrka u Formuli 2, te trodnevni šou program u najvišoj kategoriji s temom “dok se dvojica nadmudruju i podmeću si klipove, treći pobjeđuje”. Tri vrlo raznolika dana s vrlo šarolikim rezultatima.

Kvalifikacije u petak pokazale su da Mercedes ima najbrži bolid vikenda, ali i pomalo iznenađujuće otkriće da je na ovoj superbrzoj stazi McLaren brzinom u jednom krugu otprilike ravnopravan Red Bullu. Austrijska momčad jasno je pokazala i pod kakvim je uvjetima Sergio Pérez potpisao produžetak ugovora, poslavši ga van prvog u Q3, kako bi pomogao Maxu Verstappenu u probijanju kroz zrak, u potpunosti žrtvujući njegov dobar rezultat.

Checo je kvalifikacije završio kao deveti, u Q3 nadmašivši samo Antonija Giovinazzija — domaću uzdanicu, ali i momka kome valja skinuti kapu jer je nakon ljetne stanke neočekivano odličan na treninzima, iznad očekivanih mogućnosti Alfa Romeova bolida. Zasad još nije potvrđeno hoće li zadržati mjesto za 2022. i ostati uz Valtterija Bottasa, pridošlicu iz Mercedesa, ali vožnjama u posljednje vrijeme Talijan potvrđuje da zaslužuje mjesto na gridu. Slične pohvale idu i Nicholasu Latifiju, koji je napokon skoro pa al pari Georgeu Russellu u Williamsu.

Isprva sam bio sklon nazvati ovo trkaćim incidentom, ali bilo je jasno da, za razliku od Silverstonea, većina krivnje leži na Verstappenovoj strani

Bottas je bio neočekivano najbrži u kvalifikacijama, te i u subotu to lakoćom pretvorio u pobjedu u sprintu, kratkoj utrci, novotariji održanoj drugi puta ove godine. I nakon drugog izdanja sprinta mišljenja su podijeljena, te je jasno da će se u tom formatu nešto morati promijeniti želi li se osigurati zanimljivost. A to nešto je ponajprije bodovanje. U situaciji kada samo trojica prvoplasiranih osvajaju bodove, i to 3-2-1, nagrada naprosto nije dostatna da natjera vozače na vožnju s više rizika. Format sprinta nije besmislen, ali ako želimo da postane i zanimljiv, bodovanje mora biti sličnije onom u manjim formulama.

Usprkos toj vožnji s minimumom rizika, dvojica favorita uspjeli su si u sprintu upropastiti trkaći vikend, a jedan autsajder dovesti se u poziciju koja mu je naposljetku omogućila i neočekivanu pobjedu u nedjelju.

Neočekivani problemi

Lewis Hamilton je iznimno aljkavim startom u subotu pao na šesto mjesto, peto nakon loma spojlera i izlijetanja Pierrea Gaslyja. S njega se nije uspio probiti naprijed — što zbog opreznog pristupa, što zbog male razlike u Mercedesovoj brzini spram Red Bulla i McLarena. Ono što je trebao biti dominantan vikend za Mercedes, pretvorilo se u noćnu moru — kako je Bottas promijenio pogonsku jedinicu, unaprijed se znalo da će startati sa začelja, ali Lewis, koji je trebao naslijediti pole position, vlastitom je greškom došao u situaciju da mora startati tek s četvrtog mjesta.

Dakako, ništa se nije moglo mjeriti s debaklom domaće momčadi Alpha Tauri, do Monze jedine koja je u svim utrkama ove sezone osvajala bodove. Lanjski pobjednik Monze Gasly je nakon udesa promijenio ‘pola bolida’ i morao startati iz boksa, samo da bi odustao nakon tri kruga. Yuki Tsunoda, autor najsimpatičnije izjave vikenda — one kako mu nije jasno zašto ga je momčad zadržala za 2022. kada radi toliko pogrešaka i razbija bolide — u sprintu je imao kontakt s Robertom Kubicom, koji je drugu utrku zaredom u Alfa Romeu mijenjao COVID-pozitivnog skorašnjeg penzionera Kimija Räikkönena, a potom zbog kvara na kočnicama nije uspio ni startati u utrci.

Utrku u koju je s pole positiona, nakon kazne za Bottasa, kretao Verstappen i po svemu je trebao pretvoriti je u rutinsku pobjedu. Osim što tako nije mislio čovjek do njega, Daniel Ricciardo.

U najgoroj sezoni karijere, dojmom i bodovno debelo u sjeni momčadskog kolege Landa Norrisa, Australac je u Monzi uočio priliku i zgrabio je objeručke. Prvo se u sprintu sjajnim startom progurao ispred Norrisa, osiguravši si za nedjelju poziciju tik do Maxa, a potom se još spektakularnijim startom probio ispred Red Bullova vozača i poveo utrku.

Zanimljiv je bio taj prvi krug.

Ricciardo se agresivnim manevrom probio ispred Maxa, koji je pokušao uzvratiti, ali uvidjevši da je pola bolida iza, mirno je popustio, zakočio i izvezao zavoj iza McLarena, kako slučajno ne bi došlo do kontakta… Već u četvrtom zavoju mnogo je agresivnije reagirao na Hamiltonov pokušaj proboja, natjeravši direktnog konkurenta u borbi za naslov da popusti i presječe zavoj, mada je u tome Lewis izgubio mjesto i od Norrisa. S početka utrke vrijedi spomenuti i budalaštinu dotad sjajnog i svugdje, pa i u ovom članku hvaljenog Giovinazzija, koja ga je odvela u boks na promjenu nosa i bacila na posljednje mjesto.

Prvih 20-ak krugova pokazalo nam je da se i Red Bull i Mercedes nalaze u neočekivanim problemima: McLarenova je brzina bila tolika da ni Max ni Lewis nisu uspijevali doći u priliku nadmašiti narančaste bolide koji su vozili ispred njih. Izgledalo je da je jedina šansa za pretjecanje kroz boksove, ali uz napomenu kako su medium gume svima već nakon tih 20-ak krugova počele značajno gubiti performanse, dok je hard, na kojem su vozila oba Mercedesova vozača, izgledao mnogo bolje. Mada je Charles Leclerc prije utrke bio vrlo zbunjen Hamiltonovim odabirom hard komponente, počelo se činiti da to možda i nije bila tako loša ideja.

HALO spasio Hamiltona

Ricciardo je prvi otišao u boks, a Max krug iza njega, ali zaustavljanje se pretvorilo u katastrofu, izgubio je više od 11 sekundi. Točno u tom trenutku, Lewis je napokon prešao Landa, te je izgledalo da bi se Mercedesova kocka s gumama mogla isplatiti — Bottas je u tom trenutku bio najbrži čovjek na stazi, a Hamilton imao praznu stazu ispred sebe. No, kao i mnogo puta ove sezone, vidjeli smo da vodeći dvojac ne vozi vlastite utrke, nego reagira na tuđe, te Mercedes donosi neočekivanu odluku i poziva Hamiltona u boks. Vjerojatno je to bilo provocirano ljubičastim sektorima koje je Max vozio na novim gumama nakon izlaska iz boksa, u kombinaciji s procjenom da će se vratiti na stazu ispred glavnog rivala, ali svejedno je izgledalo zbunjujuće pozvati ga tako rano te riskirati da na kraju utrke ima posve potrošene gume.

Ni to zaustavljanje nije pošlo po planu: trajalo je 4,2 sekunde, dovoljno da se vrati na stazu iza Norrisa i tek malo ispred Verstappena, kojeg je krenuo agresivno blokirati prije prvog zavoja. Max se našao u gotovo istoj poziciji kao u prvom krugu, ali sada ispred njega nije bio McLaren, nego njegov najljući neprijatelj…

Dakako, prvi je zavoj jedno od ključnih mjesta u Monzi i vidjeli smo mnogo pokušaja pretjecanja u raznim utrkama tijekom vikenda. Vozač koji se nalazi iza mora popustiti i usporiti dovoljno da prođe šikanu iza onoga ispred sebe ili, ako to ne može, izaći izvan staze i presjeći zavoj. Max nije učinio ni jedno ni drugo, pokušao je ostati uz Mercedes s unutarnje strane šikane, gdje se zbog visine rubnjaka, odnosno zaštitnih dodataka, ne vozi. Naletjevši na tu ‘bananu’, postao je putnik u vlastitom bolidu, naletio na Hamiltonov i prešao preko njega, kotačem preko Lewisove kacige i HALO uređaja, sve dok oba bolida nisu ostala u šljunku.

Poput većine drugih komentatora, isprva sam bio sklon nazvati ovo trkaćim incidentom, ali bilo je jasno da, za razliku od Silverstonea, većina krivnje leži na Verstappenovoj strani. Da, Lewis mu je mogao — ne i morao — ostaviti više prostora, ali sudar je opet bio posljedica Maxova stila, tvrdoglavosti i odbijanja popuštanja čak i u izgubljenim borbama. Zapravo, količine arogancije i uvjerenja u vlastitu nadmoć kakva u ovom sportu vjerojatno nije viđena još od Ayrtona Senne.

Ta usporedba vjerojatno pojašnjava i fanatičnost Verstappenovih fanova — vrlo vjerojatno bih i ja navijao za njega da sam tinejdžer, kao što sam bio kada se Senna pojavio u Formuli 1. No iz današnje 50+ perspektive, Maxov pristup utrkama nije mi nimalo simpatičan i ne mogu ovakve budalaštine opravdavati nikakvim beskompromisnim stilom vožnje.

Usto, način ignoriranja suparnika s kojim si upravo imao ozbiljan sudar — premda se Hamilton u trenutku kada je Max već izašao iz bolida još pokušavao izvući iz šljunka, pa je bilo jasno da mu nije ništa ozbiljno — na pridonosi općem dojmu o Maxu, iskazanom u naslovu jednog mog ranijeg članka o njemu… Usput, mora se napomenuti kako je HALO u Monzi spasio britanskog vozača od vjerojatno vrlo ozbiljnih ozljeda, a lako je moguće i smrti.

Ricciardova zaslužena pobjeda

Ipak, i kada je utrka završila, nadao sam se kako će sve skupa proći bez kazni, kako bi se prestali povlačiti repovi. No, kada sam vidio prve izjave Christiana Hornera i samog Maxa nakon utrke, u kojima su se umjesto uobičajenog obrušavanja na Mercedes i Hamiltona okrenuli proglašavanju situacije trkaćim incidentom, postalo je očito da znaju kako su oni zabrljali i kako se samo mogu nadati čim minimalnijoj kazni. Dobili su najmanju moguću, tri mjesta unatrag na gridu na sljedećoj utrci u Sočiju i vjerojatno su sretni što su se izvukli relativno jeftino. Teško je oteti se dojmu kako je odluka i određena poruka Maxu kako se baš i neće tolerirati njegov pristup direktnim borbama na stazi.

Ricciardo je relativno mirno odvezao ostatak utrke ispred Norrisa, koji je pristojno pitao momčad smije li ga napasti, dobio odgovor da ne smije i nastavio voziti iza. Bahatost Red Bulla pokazala se i time što su rekli Pérezu da ne vraća izvan staze zarađeno mjesto, očekujući da će u nastavku moći napraviti prednost veću od kazne od pet sekundi, ali to se nije ostvarilo, pa je klasificiran iza Bottasa i Leclerca (koji je tijekom promjena guma čak proveo krug u vodstvu, što je bila jedina prilika da se i tifosi malo uzbude), mada je završio ispred njih na stazi.

No, ono što svakako valja napomenuti jest to da Ricciardo ovu pobjedu nije uzeo zbog Verstappenova i Hamiltonova odustajanja, nego bi je vrlo vjerojatno uspio ostvariti i samo vlastitom brzinom, da se Duo Pegla nije međusobno izbacio…

Prošlo je čak 66 utrka od njegove prethodne pobjede, a nevjerojatnih 171 od posljednje McLarenove, u Brazilu 2012. Samo je Ligier imao veći razmak između dvije pobjede — govorimo li, dakako, o ekipama koje su čitavo to vrijeme nastupale, a ne o povratnicima poput Mercedesa, Honde, Renaulta i Lotusa… Usto, Ricciardo je postao tek drugi vozač, nakon Checa, koji je u hibridnoj eri pobijedio s dva različita konstruktora. I uz smrknuta lica u Mercedesu i Red Bullu, njegova je pobjeda iskreno razveselila gotovo sve na gridu te, nadajmo se, otjerala demone koji su ga pratili ove godine.

Realno, osim možda u Saudijskoj Arabiji, McLaren ipak vjerojatno na ostalim stazama neće biti toliko blizu dvama vodećim momčadima, a kod njih je teško predvidjeti što će se točno događati. No, snažan je osjećaj da ovo nije bio zadnji kontakt Hamiltona i Verstappena koji ćemo vidjeti ove sezone.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.