F1: Makljaža za naslov

Hamilton je izbio na vrh ispred boljeg i bržeg Verstappena. Bit će tu još svega

Zadnja izmjena: 4. kolovoza 2021.

Hungaroring je dugo bio crna ovca kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1. Mađarska je 1986. dobila prvu Veliku nagradu u istočnoj Europi, ali Hungaroring dugo nije bio ni na čijoj listi najuzbudljivijih postaja na kalendaru. Stazi su nedostajali glamur i povijest kojima su neke druge staze nadomijestile manjak uzbudljivog utrkivanja, a — uz poneke iznimke — nismo imali prilike svjedočiti niti posebno pamtljivim trenucima. Pa ipak, staza je sad već dovoljno dugo na kalendaru da je neki smatraju klasikom, a njena sad već old school konfiguracija — izostanak dugih ravnina i puno srednjih i sporih zavoja koji se brzo izmjenjuju — pruža dovoljno izazova vozačima naviklima na dosadne moderne staze poput Sočija i Abu Dhabija.

U nedjelju smo na Hungaroringu imali priliku vidjeti još jednu utrku koja bi mogla kroz nekoliko godina postati klasikom. Čini se da ih je ova sezona puna. Prije dvije godine gledali smo sjajan duel Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona, ranu najavu ovogodišnje velike borbe za naslov prvaka, u kojoj je Hamilton odnio pobjedu, a sličan zaplet očekivali smo i proteklog vikenda.

Nažalost, drugu utrku zaredom nismo imali priliku gledati kako se dvojica ponajboljih vozača na gridu bore za pobjedu, budući da je Verstappen — drugu utrku zaredom — bez ikakve krivice bio žrtva u prvom krugu. Ovaj put, za razliku od Silverstonea, imao je priliku nastaviti utrku nakon crvene zastave i ovaj put ga nije udario Hamiltonov Mercedes, već McLaren Landa Norrisa, koji je izgubio kontrolu nakon što je Valtteri Bottas krivo procijenio kočenje i zabio se u njega. Verstappenov bolid pokrpan je tijekom crvene zastave, ali su oštećenja bila tolika da je do kraja utrke proveo boreći se protiv Williamsovih vozača za pokoji bod.

Red Bullov šef Christian Horner kazao je da je Verstappenov bolid izgubio toliko aerodinamične efikasnosti da je ostatak utrke vozio s količinom downforcea koji ima Haas, daleko najsporiji bolid na gridu. Drugu utrku zaredom, Verstappen je u prvu krugu prestao biti faktor zbog pogrešaka svojih konkurenata u Mercedesovim bolidima.

Mercedesovi vozači su zabijanjem u svoje prve rivale napravili zaokret za 41 bod u vozačkom i 56 u konstruktorkom poretku

Hamilton je utrku izgubio zbog dva ključna trenutka.

Prvo je, nakon izlaska iz pit lanea, ostao na stazi na intermediate kišnim gumama dok su apsolutno svi ostali prešli na slick gume zbog toga što se staza osušila. To ga je efektivno bacilo na zadnje mjesto, budući da je u boks otišao nakon što su svi ostali već bili na pravim gumama. Drugo, i vjerojatno još važnije budući je Mercedes dovoljno brz da pobijedi i s posljednjeg mjesta, izgubio je duel protiv Fernanda Alonsa.

Hamiltonove tri kardinalne pogreške

Budite uvjereni, dueli se u F1 ne mogu valorizirati isključivo po poziciji na stazi. Hamilton je Alonsa uhvatio u 55. krugu, u bržem bolidu, na bržim i svježijim gumama, a uspio ga je preći u 65. Alonso je u tih 10 krugova kupio dovoljno vremena svom momčadskom kolegi Estebanu Oconu da zadrži vodstvo i pokazao još jednom zašto je čak i s 40 godina najbolji vozač kotač-o-kotač na svijetu.

Međutim, čak i trećim mjestom — koje je nakon utrke postalo drugo zbog diskvalifikacije Sebastiana Vettela — Hamilton je u ukupnom poretku Svjetskog prvenstva preuzeo vodstvo od Verstappena, koji je tako u dvije uzastopne utrke izgubio priliku za pobjedu nakon što ga je drugi bolid pogodio. Dva boda od mogućih 50.

Reprekusije za borbu za naslov su monumentalne. Max je, u trenutku kada ga je Lewis katapultirao iz vodstva utrke u Silverstoneu, imao 33 boda prednosti u ukupnom poretku. Nakon dvije utrke, zahvaljujući potezima Mercedesovih vozača, Verstappen sada zaostaje osam bodova za Hamiltonom. Da se razumijemo, nije riječ o nekakvoj subjektivnoj procjeni incidenata sa Silverstonea i Hungaroringa — u oba je slučaja FIA presudila da su Hamilton (Silverstone) i Bottas (Hungaroring) krivi za sudar i obojicu je kaznila. Drugim riječima, Mercedesovi vozači su zabijanjem u svoje prve rivale napravili zaokret za 41 bod u vozačkom i 56 u konstruktorkom poretku.

Nisam siguran u to što o Formuli 1 kao sportu govori činjenica da možete skriviti sudar koji eliminira vaše rivale i nakon toga poništiti prednost koju su gradili cijelu sezonu. Ali u jedno jesam: bolji vozač nakon pola sezone trenutno se nalazi na drugom mjestu u ukupnom poretku.

Hamilton je u dosadašnjem dijelu sezone napravio tri ogromne, kardinalne pogreške. U Imoli je izletio na kišnim uvjetima i pao na kraj poretka, ali je idealno tempirana crvena zastava značila da je poništen njegov krug zaostatka za vodećima te da je dobio besplatni popravak bolida u boksu. U Bakuu je krivo podesio balans kočnice i promašio prvi zavoj na restartu utrke. U Silverstoneu je poslao Verstappena u zid, time eliminirao svog jedinog rivala za pobjedu, a još jedna crvena zastava ponovno mu je spasila utrku, budući da je dobio još jedan besplatan popravak u boksu.

U Imoli je završio drugi, u Bakuu posljednji, na Silverstoneu je pobijedio. Drugim riječima, osjetio je posljedice samo jedne pogreške; druge dvije su, zahvaljujući okolnostima izvan njegove moći, ‘nagrađene’ s 44 boda.

Žrtva vlastitog uspjeha

S druge strane, Verstappen je izgubio čak i više zbog loše sreće: u Bakuu mu je eksplodirala guma dok je sigurno vodio, na Silverstoneu ga je eliminirao jedan, na Hungaroringu drugi Mercedes. Svi profesionalni sportovi u određenoj mjeri su definirani varijablama izvan utjecaja sportaša. Srećom. Međutim, rijetko kada je kompetitivni poredak bio tako narušen srećom kao u prvom dijelu ove sezone.

Verstappen je u utrkama u kojima nije imao kvar i u kojima ga nitko nije pogodio završio samo prvi ili drugi. Nije izgubio niti jednom od momčadskog kolege Sergija Pereza, protiv kojeg ima prednost od 0,590 posto vremena kruga u utrkama. Ta ogromna razlika ostaje negdje između 0,590 i 0,570 posto kruga čak i ako eliminiramo 10, 15, 20 i 25 posto najsporijih krugova kako bismo korigirali rezultate zbog ulaska u boksove i pogreške vozača. Jedino Mick Schumacher u Haasu ima veću prednost u odnosu na momčadskog kolegu Nikitu Mazepina, što ne govori puno jer ruski vozač vjerojatno niti ne bi bio na gridu da ne donosi svojoj momčadi milijune.

Za usporedbu, Hamiltonova prednost u odnosu na Bottasa je 0,290 posto. Za razliku od Verstappena, Hamilton je bio sporiji od svog momčadskog kolege u Monacu i u drugoj utrci u Austriji, unatoč činjenici da Bottas vozi jednu od svojih najgorih sezona otkako je u Mercedesu.

Verstappen je bolji u odnosu na svog momčadskog kolege i u kvalifikacijama, u kojima rastura Pereza u prosjeku za 0,506 posto kruga, dok je Hamilton bolji od Bottasa za tek 0,172. Nema sumnje da Hamilton, prema svojim velebnim standardima, vozi jednu od lošijih sezona u dugo vremena: nije konzistentan poput Verstappena, ne pobjeđuje momčadskog kolegu u dominantnom stilu poput Verstappena, radi kardinalne greške za razliku od Verstappena.

Sve ovo na papiru djeluje možda i pretjerano oštro prema Hamiltonu, ali to je breme sedmerostrukog svjetskog prvaka. Hamilton je, kao i puno vrhunskih vozača, djelomično postao i žrtvom vlastitog uspjeha. Za većinu drugih vozača njegova bi sezona bila sjajna, ali ako je usporedimo s 2018., jednom od najboljih vozačkih sezona u posljednjih 20-ak godina, ili njegovim šampionskim sezonama 2014. ili 2015., jasno je da nešto nedostaje.

Verstappen je praktički nepobjediv

Međutim, možda je ipak posrijedi nešto drugo. Verstappen od sredine 2018. vozi besprijekorno. Tada je okrenuo ploču protiv Daniela Ricciarda i bacio ga u svoju sjenu, a nakon toga je, sezonu za sezonom, potpuno uništavao Pierrea Gaslyja, Alexa Albona i, sada, Pereza.

Možda je vrijeme da prestanemo tražiti probleme u njegovim momčadskim kolegama i priznamo da nije problem u tome da su i Gasly i Albon i Perez spori nego u tome što je Max praktički nepobjediv. Nije samo munjevito brz — to znaju i ljudi koji samo odokativno prate sport — nego je i nevjerojatno, gotovo pa nemoguće, prilagodljiv čak i bolidima koji su strašno teški za vožnju. U Red Bullovu RB165 — kao i u prošlogodišnjem nervoznom RB16, koji je imao jako nestabilan stražnji kraj — optimizirao je set-up s puno gripa na prednjem dijelu bolida koji rezultira većom brzinom, ali ima i jako malen prozor u kojem funkcionira. Dugo nismo vidjeli takav talent na gridu.

Utoliko Hamiltonove izvedbe na stazi vjerojatno djeluju lošijima nego što zapravo jesu; ali, tko bi od trenutnih vozača na gridu bio jednako dobar ili bolji od Verstappena u bolidu s istim ili sličnim performansama poput Red Bulla i Mercedesa? Ricciardo je uspijevao jedno vrijeme, dok Verstappen još nije dosegnuo svoj plafon, ali je ipak otišao podvinuta repa. Charles Leclerc? Možda, pogotovo u kvalifikacijama, ali i dalje postoji dojam da mu nedostaje konzistentnosti u utrkama. Alonso vrlo vjerojatno, ali onaj od prije dvije godine, a ne 40-godišnjak koji dvije godine nije bio u sportu.

Kada ste u borbi protiv takvog vozača, čak i ako se zovete Lewis Hamilton, čak i najmanje rupe u oklopu izaći će na vidjelo.

Ali, unatoč svemu — i zahvaljujući jednom faktoru koji u Formuli 1 čak niti najbolji vozači svih vremena ne mogu kontrolirati — Hamilton dalje vodi u ukupnom poretku i juri prema osmom svjetskog naslovu. Voljeli je ili ne, morate priznati da takav rasplet ne može ponuditi puno sportova osim Formule 1.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

Ne propusti top članke
X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.