Kreće F1. Što očekivati?

Na početku nove sezone Verstappen i Red Bull veliki su favoriti

Zadnja izmjena: 1. ožujka 2023.

Kad se ove nedjelje ugase crvena svjetla u Sakhiru na Velikoj nagradi Bahreina, dvadesetorica će vozača Formule 1 u sezonu ući s različitim ambicijama i željama — no devetnaestorica će duboko u duši zavidjeti Maxu Verstappenu i željeti biti na njegovom mjestu. I pitati se hoće li Nizozemac ove sezone uspjeti nadmašiti lanjski rekord, nevjerojatnih 15 pobjeda u sezoni.

Red Bull je tijekom većeg dijela prošle sezone bio nedvojbeno najbolji bolid na gridu, a nakon prvih testiranja dojam je da je u pripremi za ovu ostvaren značajan napredak. Problemi s početka prošle sezone s pouzdanošću bolida i Hondina motora — koji se od ove godine ponovo i službeno zove tako — odavno su prošlost. Dodatno, dojam je da promjene na Pirellijevim gumama za ovu sezonu poboljšavaju prianjanje prednjih, a smanjuju ono stražnjih guma, potpuno eliminirajući podupravljanje na koje se Max lani žalio više puta tijekom sezone. Zapravo, dojam je da su im testovi prošli savršeno, što je posljednjeg dana Sergio Pérez začinio i najbržim krugom predsezone. Bolid je izgledao zastrašujuće moćno, upravljivo, a dojam je da bi u race paceu mogao biti čak i superiorniji nego lani.

Dakako, testiranja su jedno, a utrke drugo, nije pravilo da se dojam iz predsezone nužno mora pretočiti i u trkaće rezultate, ali mnogi se u paddocku i oko njega plaše da je pitanje pobjednika riješeno već i prije nego što je sezona počela. Glavni će konkurent opet biti Ferrari, pod novom upravljačkom palicom Freda Vasseura, ali pitanje je koliko će vremena proći dok se ta promjena uistinu i osjeti.

Između dviju sezona dosta se pričalo o navodno otkrivenim dodatnim konjskim snagama u motoru, ali testiranja nisu dala naslutiti da bi to moglo biti točno. I Charles Leclerc i Carlos Sainz bili su pri vrhu po vremenima, ali dosta opsežne promjene na bolidu su odnijele ponešto od lanjske suverenosti u zavojima, mada će sada, ponajviše zbog novog stražnjeg krila, na pravcima vjerojatno biti bliži Red Bullu. Vrlo vjerojatno će im kvalifikacije i dalje biti najbolji dio vikenda i ne treba se previše čuditi ako često budu najbrži na njima, ali u utrkama im ipak predviđam čvrsto drugo mjesto. No uz veću pouzdanost, kvalitetniji rad pitwalla i manje vozačkih grešaka mogli bi, možda, ipak ugroziti i Bikove. Nažalost, ključna riječ ostaje “možda”.

Očekuje nas rekordni broj utrka, čak njih 23. U odnosu na lanjsku sezonu ispala je Francuska, ušli Katar i Las Vegas

Kada smo kod nje, možda je i najveće iznenađenje testiranja to što Mercedes nije odustao od lanjskog koncepta bolida s niskim bokovima, jer mnogi su bili uvjereni da će ga promptno poslati u ropotarnicu povijesti. Svakako, ako je ijedna momčad sposobna napraviti tehnološki i brzinski iskorak, to je Mercedes, ali na testiranju je dojam bio da je bliži sredini poretka nego vodećima; bilo je podosta problema s balansom bolida, a i Lewis Hamilton i George Russell su većinu vremena imali prilično kisele izraze lica. Pila naopako? Možda, ali zasad se čini da se Mercedesu opet smiješi samo treće mjesto.

Neki sumnjaju da je u pripremi i posve drukčiji, konvencionalniji bolid, koji bi u nekom trenutku mogao zamijeniti F1 W14, ne pokaže li se dostatno brzim, ali tako radikalan potez bio bi presedan, a paralelni razvoj dvaju različitih bolida zvuči nevjerojatnim uz današnja financijska ograničenja.

Hoće li narančasti potonuti?

Za vrat bi Mercedesu, ako je suditi po dosad viđenom, neočekivano mogao puhati Aston Martin.

Zeleni se bolid na testovima doimao odlično izbalansiranim i brzim, a u momčad novopridošli Fernando Alonso odradio je uvjerljivo najviše kilometara. Jasno je da Španjolac čak i u petom desetljeću života može napraviti razliku i umiješati se u borbu za postolja. To smo vidjeli i lani, ali ove bi godine mogao dobiti bolid koji je i brz i pouzdan, što obećava vrlo zanimljive stvari. Od drugog vozača ne treba očekivati previše — to je opet Lance Stroll, mada ga na prvoj utrci zbog zdravstvenih problema mijenja lanjski prvak Formule 2 Felipe Drugovich. Brazilac nam je zanimljiv zbog prezimena (on sam ne zna korijene, osim da su slavenski, a preci su mu doselili iz Beča), ali dojam je da ipak nije klasa nekih drugih recentnijih F2 prvaka.

Dvije momčadi koje su 2022. završile u gornjem dijelu poretka, Alpine i McLaren, doimaju se kao da bi mogle imati problema.

Francuska momčad sada ima francusku vozačku postavu i bit će zanimljivo vidjeti može li pridošli Pierre Gasly pratiti ritam već uhodanog Estebana Ocona. Odradili su malu testnu kilometražu i ne bismo se kladili da će lanjskom učestalošću osvajati bodove. No, nije isključeno ni da su samo bolje skrivali karte od ostalih momčadi.

Za razliku od McLarena. u Wokingu su i prije testiranja priznavali da kaskaju u razvoju bolida. U Sakhiru su odradili najmanje kilometara, a i kada bi bili na stazi, nisu se doimali impresivno. Sve je više glasova koji misle da je i u protekle dvije sezone McLaren zapravo izgledao bolji nego što je stvarno bio, zahvaljujući fenomenalnom Landu Norrisu, dok su rezultati Daniela Ricciarda bili realniji prikaz stvarne vrijednosti bolida. U momčadi je sada novi Australac Oscar Piastri, koji je bio jako impresivan u manjim kategorijama, ali čeka ga težak zadatak borbe protiv strašno brzog momčadskog kolege u bolidu nepredvidivih dosega. Dio analitičara čak smatra da će narančasti potonuti na samo dno grida.

Od momčadi iz donjeg doma Alfa Romeo izgleda najozbiljnije, mada joj je ovo posljednja sezona pod tim imenom. I Valtteri Bottas i Zhou Guanyu bili su vrlo brzi na testiranjima, nije bilo ni većih problema s pouzdanošću… No, i lani su imali jako dobar početak sezone, pa potom, kako je ista odmicala, tonuli prema dnu. Posebno će biti zanimljivo gledati kineskog vozača: lani je posramio skeptike i pokazao kako zaslužuje mjesto na gridu, ali ove bi sezone dobar dojam trebao početi potkrepljivati i osvajanjem znatnije količine bodova.

Rekordni broj utrka

Još jedna momčad s Ferrarijevim motorom koja očekuje redovitije ulaske među prvih 10 je Haas. Iskusna vozačka postava koju čine Kevin Magnussen i Nico Hülkenberg ne bi trebala raditi mnogo pogrešaka, bolid se čini relativno dobrim te se uspomene na 2020. i vožnje na začelju čine sve daljima. Nema više ni Micka Schumachera, pa bi budžet za popravak razbijenih bolida trebao biti manji.

Williams je, za razliku od proteklih predsezona, u kojima nerijetko ne bi imao niti spreman bolid za testiranje, ove izgledao posloženo i relativno dobro. Skokovi se ne događaju preko noći, tako da je ispadanje u Q1 i dalje realnost, ali Alexander Albon itekako može u dobrom dijelu trkaćih vikenda otići korak, pa i dva dalje. Novi Amerikanac Logan Sargeant vjerojatno neće znatnije, ako uopće, pridonijeti bodovnom saldu momčadi i njegov je glavni izazov dokazati da uopće pripada svijetu Formule 1.

Sličan izazov imaju i vozači Alpha Taurija, momčadi koja je zapravo odradila najviše testnih krugova, ali ipak je većina prognoza smješta na dno poretka. Yuki Tsunoda vozi već treću sezonu, a Nyck de Vries prvu punu, ali obojici će svaki ulazak među osvajače bodova biti velik kao kuća. Nizozemac je lani bio impresivan u svom jedinom nastupu, pa ima i onih kako smatraju da će ove sezone biti dark horse, najugodnije iznenađenje na gridu.

Očekuje nas rekordni broj utrka, čak njih 23. U odnosu na lanjsku sezonu ispala je Francuska, ušli Katar i Las Vegas, tako da ćemo imati čak tri utrke u SAD, uz dvije u Italiji.

Možda je najzanimljiviji detalj pomicanje Velike nagrade Belgije u mjesec dana raniji termin, prije ljetne pauze, očito u nadi da će to smanjiti vjerojatnost ekstremno kišnih uvjeta. Spa je i jedna od čak šest staza na kojima će se održati subotnji sprintovi — usprkos slabim ocjenama takvog formata, odlučili su ga proširiti.

Tehničke promjene su relativno minorne i s te nas strane očekuje sezona razvoja, a ne revolucija, mada nam na dvije utrke tijekom sezone predstoji nova budalaština: smanjenje broja setova guma raspoloživih za vikend, povezano s unaprijed određenim odabirom komponenti za svaki od tri kruga kvalifikacija. Šteta, posljednjih sezona kvalifikacije su postale barem jednako zanimljive kao i utrke, a ubijanje mogućnosti različitih strategija ubit će nemali dio draži.

I dalje na valu nevjerojatnog globalnog rasta popularnosti, Formula 1 nam priprema još jednu uzbudljivu sezonu, pa makar i uz nešto umjerenija očekivanja na planu borbe za titule prvaka. Nažalost, i dalje će se sve skupa odvijati bez prijenosa na nekoj od hrvatskih javnih televizija, ali postoje i F1TV i razni premium paketi preko kojih će je biti moguće pratiti.

A nekoliko utrka vozi se i vrlo blizu Hrvatske, tako da naši fanovi imaju vrlo lijepe mogućnosti odlaska na lice mjesta.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.