Zadnja izmjena: 24. ožujka 2017. Profimedia

Tri godine dosadne dominacije Mercedes-Benza obilježile su suvremeno doba Formule 1, a možda i jedini zanimljivi pomak bila je lanjska, pomalo neočekivana promjena imena prvaka. Nico Rosberg je neočekivano uspio nadmašiti objektivno bržeg momčadskog kolegu Lewisa Hamiltona, uzeti naslov i šokantno samo pet dana nakon završetka sezone objaviti povlačenje.

U okolnostima kakve su vladale tijekom zadnjih nekoliko sezona to bi značilo kako skoro da i prije početka sezone možemo najaviti novu, četvrtu titulu za britanskog vozača i Mercedes. N,o nekoliko faktora ipak navodi na pomisao kako bi stvari mogle poći i u nekom drugom smjeru.

Ponajprije, set promjena pravila prilično je opsežan, bolidi će izgledati znatno drukčije, proizvoditi osjetno više downforcea, te biti osjetno širi od dosadašnjih i, sudeći po predsezonskim testiranjima, biti nekoliko sekundi brži po krugu. Zvuči kao nešto što bi mogli željeti novi vlasnici sporta, Liberty Media, Amerikanci koji su otjerali Bernieja Ecclestonea u mirovinu, ali zapravo su propisi doneseni mnogo ranije i znalo se da stupaju na snagu 2017.

Povratak brzine sjajna je stvar, jer svi želimo da najprestižnija grana automobilizma u toj, za ovaj sport ipak možda i najbitnijoj kategoriji, ima što pokazati. Proteklih je sezona razlika spram manjih kategorija bila premala, a gotovo sramotno zvuči da na dobrom dijelu staza još stoje rekordi kruga iz 2004. i vremena okršaja Michaela Schumachera i Juana Pabla Montoye. Nakon godina umjetnog usporavanja bolida, ove ih sezone umjetno ubrzavaju, što je ipak više u duhu sporta. Tehnologija napreduje, rekordi padaju u većini ostalih sportova, pa je bilo ironično da u sportu toliko orijentiranom prema brzini nemamo dojam da su bolidi nešto uistinu posebno – poput onih iz 1985. ili već spomenute 2004.

Dakako, razlika od pet sekundi po krugu znači da su karte poprilično ispremiješane i ne možete očekivati da se samo preslikaju dosadašnji odnosi snaga.

Ferrari zvijezda testiranja

Usprkos tome, Mercedes-Benz i Lewis Hamilton su prvi favoriti, a koeficijenti na njihove nove titule dvostruko su ili trostruko niži od onih na prve pratitelje. Momčad je dominantna u novoj turbo eri i, ako nisu nešto radikalno zabrljali u razvoju, može se očekivati da nastave s time. Hamilton bi, ne zadesi li ga ponovo serija pehova i kvarova, rasterećen trzavica koje je imao s Rosbergom, trebao biti još brži.

Najbrži na testiranjima bili su Ferrarijevi vozači, što je lijepa naznaka kako bi se nakon žalosne 2016. mogli vratiti u borbu za pobjede

Novi kolega, Finac Valteri Bottas, trebao bi biti mnogo jasniji broj dva. Nakon nekoliko godina kaljenja u – o, kako li je žalosno tako nazivati nekoć moćni Williams – manjoj momčadi, dobio je veliku priliku. Vrlo je izvjesno da će napokon dočekati prvu pobjedu u karijeri, a to je prijelomni trenutak za svakog vozača, nakon čega će se vidjeti je li sazrio u materijal za prvaka ili će se pretvoriti u pouzdanog drugog vozača s povremenim bljeskovima.

Najbrži na testiranjima bili su Ferrarijevi vozači, što je lijepa naznaka kako bi se nakon žalosne 2016. mogli vratiti u borbu za pobjede. Uostalom, i na kladionicama Sebastian Vettel figurira kao drugi najveći favorit za titulu, a dosadašnje četiri jasno nas podsjećaju kako to izgleda kada Nijemac dobije u ruke pobjednički bolid. Kimi Räikkönen je na Catalunyi bio još i brži, no nad njim visi previše upitnika da bismo povjerovali kako se može umiješati. Teško je dokučiti i zašto se još uopće natječe, umjesto da uživa u karaoke baru koji je nedavno otvorio u Helsinkiju… No, ovo nije prvi puta da je Ferrari zvijezda testiranja, pa pričekajmo pune spremnike i management guma za konačnu ocjenu.

Ako znamo da nova pravila ponovo u većoj mjeri naglašavaju ulogu aerodinamike, logična je pretpostavka kako ne treba otpisivati momčad koja ima Adriana Neweya. Najuspješniji konstruktor u povijesti mogao bi složiti izniman paket, ali problemi Red Bulla leže u motoru i vozačima. S dobavljačem motora, Renaultom, na ratnoj su nozi, do te mjere da su motori i brendirani kao TAG Heuer – a koliko imate volje davati najbolji materijal nekome tko čak ni ne koristi vaše ime, vrlo je upitno.

Vozačka postava je iznimna, Daniel Ricciardo već danas ima sve kvalitete potrebne za titulu prvaka, a Max Verstappen je nerijetko i brži od njega, uz možda i najbrže rastuću masu obožavatelja koju je Formula 1 ikada vidjela. Mogu li dvojica takvih vozača funkcionirati zajedno i pomagati jedan drugome, umjesto međusobne borbe? Bude li Red Bull jasno dominantan ili jasno podređen, uživat ćemo u borbi, ali ako će biti u egalu s nekim drugim, dvojica jakih mladih vozača željnih dokazivanja oduzimat će previše bodova jedan drugom i udaljiti ih od titule.

McLarenov defetizam

I to je otprilike to, ostalih 14 vozača uglavnom su tu zbog popunjavanja broja i teško će se umiješati u borbu za pobjede. Teško je povjerovati da netko može doći niotkuda i pokoriti grid poput Brawna 2009. Renault je nakon samo nekoliko utrka lani odustao od razvoja bolida i posvetio se onom za 2017., što je mirisalo na mogućnost proboja u vrh, ali testiranja prije najavljuju osrednjost, a ni vozači ne ulijevaju povjerenje. Nico Hülkenberg je nakon 115 startova bez podija, a kamoli pobjede, sigurno izgubio dio vjere u sebe, a Jolyon Palmer lani nije impresionirao.

Force India, Haas, Williams i Toro Rosso mogli bi povremeno iznenaditi nekim dobrim rezultatom, a posebno treba pratiti novu akviziciju sir Franka, mladog Kanađanina Lancea Strolla, od kojeg mnogi očekuju veliku karijeru. Sauber će biti sretan svime boljim od predzadnjeg mjesta.

Primijetili ste, dakako, da jedno veliko ime nedostaje u najavi sezone.

Ono što se na testiranjima, u rijetkim trenucima kada bi bolid uopće radio i izlazio na stazu, vidjelo od McLarena uopće ne ulijeva povjerenje. Defetizam čitave momčadi, a pogotovo prvog vozača Fernanda Alonsa, toliko je izražen da imate dojam kako bi se najradije zavukli nekamo i preskočili ovu sezonu. Salva optužbi momčadi usmjerena na dobavljača motora, Hondu, ostavlja dojam da se jedva čeka prva prigoda za raskidanje tog ugovora, tako da je malo nade za neki značajniji popravak. Španjolca mnogi smatraju najboljim i najkompletnijim vozačem današnjice, ali će po svemu sudeći završiti karijeru sa samo dva naslova, ostvarena sada već davnih 2005. i 2006. Svijetla bi točka mogao biti mladi belgijski vozač Stoffel Vandoorne – željan dokazivanja, u prvoj bi punoj sezoni mogao biti uzbudljiv za gledanje.

Mnogi od upitnika nestat će već ove nedjelje u Australiji, na prvoj utrci sezone, kada ćemo biti mnogo bliže odgovoru na pitanje čeka li nas uzbudljiva i klasična godina ili simultanka Lewisa Hamiltona i Mercedes-Benza. Gentlemen, start your engines!

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.