Vettel. Sebastian Vettel.

Četverostruki svjetski prvak u momčadi koja nosi ime Bondova auta. Što bi moglo poći po krivu?

Zadnja izmjena: 11. rujna 2020.

Ovo je trebao biti miran, rutinski tjedan u svijetu Formule 1, posvećen pripremama za nedjelju i jubilarnu 1.000 utrku Ferrarijeve momčadi, prigodno lociranu na stazi Mugello u vlasništvu Scuderije, koja na njoj obavlja neka od testiranja. No, ta obljetnica, ma koliko veličanstvena bila, posve je zasjenjena najprije nevjerojatnim raspletom prethodne utrke u Monzi, a sada i objavom o prelasku Sebastiana Vettela iz Ferrarija u Aston Martin.

Prije nego što se posvetimo ovoj transfernoj bombi i evaluaciji toga što možemo očekivati od nje, vratimo se nakratko na senzacionalnu pobjedu Pierrea Gaslyja prošle nedjelje. Ma koliko bizarno zvučalo, pojavila se informacija da se ipak, u Finskoj, našao netko tko je odigrao nevjerojatnu kombinaciju trojice vozača koji su se našli na postolju, potvrdivši moju pretpostavku kako su na njoj bile moguće jako velike zarade. Doduše, vjerojatno će se taj igrač ili igračica do kraja života tući po glavi što je uložio samo 20 euro centi — već je i na tu uplatu dobio čak 33.398 eura…

Dan prije objave o potpisivanju Vettela stigla je vijest kako Sergio Pérez na kraju sezone odlazi iz Racing Pointa, momčadi koja sljedeće godine dobiva slavno ime Aston Martin. Zasad još nije poznato kamo, ali realne opcije unutar Formule 1 samo su mu Haas i Alfa Romeo. Obje momčadi pripadaju na dno grida, ne pokazuju ozbiljniju tendenciju prema napredovanju, ali provjereno dobar vozač poput Checa (ili Nice Hülkenberga, ili, zašto ne, obojice) mogao bi im pomoći u tome. Usto, potpisivanjem nekog od njih za Ferrarijeve satelitske momčadi otvorio bi se prostor za potencijalnu zamjenu nekom od vozača momčadi iz Maranella, ako tijekom 2021., nedajbože, pokupi COVID-19.

No, ipak nas ponajviše zanima što možemo očekivati od kombinacije Vetttela i Aston Martina, odnosno hoće li Tajni agent 005 imati dozvolu za ‘ubijanje’ suparnika na stazi. Osobno, imam nekoliko popriličnih dvojbi oko toga.

Mislim da će Seb lijepo zaraditi, osigurati si još mirniji odlazak u penziju, ali nažalost ne i da će uspjeti pogurati Aston Martin prema vrhu poretka

Već smo pisali o tome zašto ulazak Aston Martina u Formulu 1 nije osobito dobra ideja, ali činjenica je da su se neke stvari od tada promijenile. Za početak, tvrtka koja je sedam puta u svojoj povijesti preživljavala bankrot i opstala samo zahvaljujući sretnom slučaju što je, kada nitko nije mogao znati koliki će biti uspjeh serijala, povezala svoj brend s filmovima o Jamesu Bondu i tako si diljem svijeta stvorila bazu fanova spremnih potratiti milijune na još jedan pokušaj spašavanja, nakratko je pozitivno poslovala… Izašla je na burzu i 2018. prijavila dobit. Dakako da to u svijetu ove zlosretne marke ne traje dugo, pa je uletjela pandemija te natjerala kompaniju na otpuštanje 500-tinjak djelatnika i kresanje troškova.

Netom prije rasplamsavanja pandemije u vlasničku su strukturu uletjeli neki zanimljivi ljudi, na čelu s Lawrenceom Strollom, Racing Pointovim vlasnikom koji je preuzeo i mjesto prvog čovjeka tvrtke. U konzorciju koji je preuzeo kontrolni paket dionica je i Toto Wolff, čelnik dominantne Mercedesove F1 momčadi, kao i Ernesto Bertarelli, švicarski biznismen koji je stajao iza povijesnog uspjeha jedriličarske momčadi Alinghi, senzacionalnog pobjednika America’s Cupa 2003.

Desetljeće tavorenja

Od trenutka objave o ulasku tih ljudi u vlasničku strukturu postalo je jasno da je to najava potencijalno velikih stvari, uključujući i rebranding Racing Pointa. Na tržištu cestovnih automobila stvari će ponajprije ovisiti o duljini i intenzitetu gospodarske krize izazvane pandemijom. Tvrtka ulazi na lukrativno tržište SUV vozila, revitaliziran je i tradicionalni sestrinski brend Lagonda, dobro je pozicionirana za uspjeh u segmentu ekskluzivnih vozila, jedino je upitno kada će se i koliko taj segment oporaviti.

Manje je poznato da je Daimler AG već dulje vrijeme vlasnik manjinskog udjela u Aston Martinu (proizvođaču automobila), te da noviji modeli britanske marke sve više koriste Mercedesove, odnosno AMG-ove tehnologije. Jačanjem tih veza, odnosno isprepletanjem i na planu Formule 1, postaju bespredmetnima ranija nagađanja o tome kako bi Cosworth mogao razviti F1 motor za Aston Martin. U slučaju da i vidimo motor takve oznake, izvjesno je da će on zapravo biti Mercedesov.

Njemački gigant nikada nije potvrdio ima li dugoročne planove u ovom sportu. Svakako ostaje i sljedeće sezone, S obzirom na zamrzavanje razvoja gotovo da se može reći da ju je već i osvojio. Problem je u tome što Mercedes nema više kome što dokazivati, a njegova je dominacija već marketinški gotovo i kontraproduktivna, stvarajući sve više mrzitelja. Ljudi vole velika rivalstva, a ne dominaciju jedne momčadi i jednog vozača. Drugo je pitanje ima li dugoročni ostanak smisla ako momčad prestane dominirati — a to je, kad-tad, jedini pravac u kojem momčad može krenuti. Dakako da je Mercedes potpisao novi Concorde ugovor, ali ako se ipak 2022. ili u nekom kasnijem trenutku odluči na povlačenje, rebranding ili prodaju momčadi, čelni ljudi već imaju rezervnu momčad na koju mogu prebaciti resurse.

Samo što ta rezervna momčad zasad ne ispunjava očekivanja. Svi smo joj prognozirali treće mjesto u poretku, ali zasad su četvrta, iza McLarena, a i pod Renaultovim pritiskom. Samo jedan podij u prvih osam utrka, onaj Lancea Strolla u Monzi, manje je od očekivanog. Stroll je zasad zapravo jako dobar, konzistentan i trenutno je na sjajnom četvrtom mjestu vozačkog poretka, ali Pérez je u priličnoj mjeri podbacio. Dio krivnje leži na tome što je propustio dvije utrke zbog toga što je bio pozitivan na COVID-19, ali nakon povratka je neprepoznatljivo prosječan, ako ne i slab. Objavom Vettelova dolaska postaje jasno da su i te unutarmomčadske trzavice i neizvjesnost mogle utjecati na njegovu psihu…

Kako god, činjenica je da je momčad zasad razočarala ne samo svoje navijače, nego vjerojatno i tehnološko-poslovne partnere u Mercedesu. Usto, teško je, nakon desetljeća tavorenja u sredini poretka uz poneki podij, promijeniti mentalni sklop i postati pobjednička momčad. Za vrh je potreban poticaj i u vidu pobjedničkog vozača, nekoga tko može motivirati momčad i tko će znati ugrabiti sve prilike koje mu se pruže.

Vettel je prije 10 godina bio takav vozač. Je li to i danas, veliko je pitanje.

Pokvarena idila

Na početku karijere u Toro Rossu je pokazao da može i ‘kantu’ dovesti do pobjede. U Red Bullu je potom pokazao da zna iskoristiti priliku kada u ruke dobije dominantni bolid — mnogi i danas frkću nosom zbog toga, ne uviđajući kako je to zapravo rijetka karakteristika. Tijekom godina, nemali se broj ‘velikih nada’, dobrih i jako dobrih vozača u nekom trenutku zatekao u dominantnom bolidu, bez snage da to kapitalizira.

Tijekom šest sezona u Ferrariju Vettel je pokazao da ima problema u okolnostima koje nisu savršene, u kojima momčad mora nadoknađivati zaostatak za nekime, u kojima je potrebno preuzeti uzde i nemilosrdnošću vođe povesti svoju momčad preko te posljednje prepreke. A sada dolazi u momčad koja je otprilike ondje gdje je i Ferrari bio 2014., u trenutku kada se spremao preći onamo: na vrhu sredine ljestvice. Dolazi u momčad kojoj je potreban vozač-lider, nakon što je pokazao da to nije.

Daleko od toga da su njegove rane sezone u Maranellu bile loše, naprotiv. No, kasnije je definitivno izgubio vjeru, a lakoća kojom je lani prepustio ulogu vođe momčadi tek pridošlom Charlesu Leclercu fascinira. Gotovo potpuni nedostatak otpora, rezignirano prihvaćanje situacije — sve su to razlozi radi kojih sam uistinu bio uvjeren da je odlučio otići u vozačku mirovinu. Kad gledamo što ove sezone iz objektivno lošeg bolida izvlači Leclerc, a što on, situacija se doima upravo ponižavajućom. Da nema Daniila Kvjata, bio bi i bodovno i dojmom najslabiji vozač sezone (one iz triju momčadi s dna poretka ne računam, to je ipak druga liga).

Može li Vettel vratiti motivaciju i ponovo postati vrhunski vozač?

Ruku na srce, on to, neovisno o kvaliteti bolida, već neko vrijeme ni po kojem parametru nije. Svi znamo da ima to u sebi, ali je li Silverstone pravo okruženje? Momčad je uglavnom bila ugodno mjesto za rad, vozači koji bi došli u nju obično su ostajali dulje, nekako se doimalo da su, kao Force India, imali dobru vibru. No, nakon dolaska obitelji Stroll situacija se više ne doima tako idiličnom, a otkaz vozaču dvije godine prije isteka važećeg ugovora najbolji je pokazatelj da danas ondje vladaju neke druge vrijednosti.

Vrijednosti koje bi ih možda mogle lansirati put pravog profesionalizma i pobjeda, u idealnom scenariju. No, osobno sam dojma da bi toplo, obiteljsko okruženje, kakvo je u toj momčadi vladalo u vrijeme Eddieja Jordana ili Vijaya Malliye, bilo poticajnije za Vettela i da bi u njemu postojala veće mogućnost uspjeha projekta.

Ovako, mislim da će Seb lijepo zaraditi, osigurati si još mirniji odlazak u penziju, ali nažalost ne i da će uspjeti pogurati Aston Martin prema vrhu poretka. Zapravo, mogao bih pogledati koji je koeficijent na to da će Stroll u 2021. osvojiti više bodova od njega. Nije da sam uvjeren u to, ali ne mogu reći niti da bi me u potpunosti iznenadilo.

A 20 euro centi razuman čovjek valjda ipak može riskirati.

Ne propusti top članke