Lahmentiranje

PSG-u ni korona ništa ne može

Počinje Liga prvaka, a Parižani su najveći favoriti

Lahmentiranje (izvorno Ansichten eines Fußballers) je kolumna Philippa Lahma koju će u svom online izdanju objavljivati njemački magazin Die Zeit, a istovremeno i nekoliko drugih uglednih medija u različitim europskim zemljama. Kapetan i osvajač Lige prvaka s Bayernom te Svjetskog prvenstva s Njemačkom danas je u ulozi direktora turnira za Euro 2024, a u svojoj će kolumni pisati o raznim nogometnim temama i njihovu strateškom značaju za društvo, gospodarstvo i politiku. Oliver Fritsch, nagrađivani sportski autor i urednik stranice Zeit Online, Lahmov je partner u dijalogu.

Lahmova je želja da kolumna istovremeno izlazi u različitim zemljama i na različitim jezicima, kao simbol europejstva bez granica i gesta dobrodošlice svima u Njemačku 2024. Lahm i Zeit Online odabrali su Telesport kao svog medijskog partnera u Hrvatskoj.

xx

Na obalama rijeke Seine u Parizu, pet minuta od Louvrea, nalazi se robna kuća Samaritaine. Posljednja renovacija zgrade stajala je 750 milijuna eura; interior je obložen drvom, postoji i VIP zona. U ponudi su Dior, Gucci, Prada, Luis Vuitton. Cipele koštaju 1.000 eura. Boce šampanjca mogu se personalizirati, bočice parfema izložene ispod stakla prodaju se po šesteroznamenkastim cijenama. Biznis luksuzne robe nastavlja rasti, čak i tijekom pandemije.

Samaritaine privlači ljude. Šetaju njom i dive se izloženom kao Mona Lisi u Louvreu. Ljudi je žele vidjeti, kao što žele posjetiti Eiffelov toranj i Notre Dame. Vlasnik Bernard Arnault, inače najbogatiji Europljanin, skupio je sve luksuzne brandove u svom zamku iz bajke.

Paris Saint-Germain po mnogočemu podsjeća na Samaritaine.

To je zbog toga što su najvrjedniji svjetski nogometaši okupljeni ispod jednog krova. Na golu je Gianluigi Donnarumma, koji je na ljetošnjem Europskom prvenstvu ponio naslov najboljeg igrača turnira. Novi u obrani je Sergio Ramos, bivši kapetan Real Madrida koji je više od desetljeća bio gotovo sinonim za taj klub. Europski prvaka Marco Verrati, srce veznog reda talijanske reprezentacije, dirigira igrom.

Klubovi slijede nove modele i ne oslanjaju se više na lokalno ukorijenjenu identifikaciju nego na globalni interes

A napad zna svako dijete u Tokiju, Delhiju, Cape Townu, Londonu ili Riju. Neymar i Kylian Mbappé nisu samo najtalentiraniji napadači na svijetu, nego i najskuplji. Zajedno su klub koštali više od 400 milijuna eura samo u plaćenim transfernim odštetama. Sad je u PSG-ovu dresi i Lionel Messi, šesterostruki osvajač titule najboljeg na svijetu, dosadašnja Barcelonina ikona. Njih trojica su najslavniji igrači na planetu i zajedno imaju više od pola milijarde followera na društvenim mrežama. Jedini koji nedostaje je Cristiano Ronaldo, ali kad bi i on bio tu, nijedan trener na svijetu ne bi od PSG-a uspio napraviti momčad.

Posljednjih 10 godina PSG je u vlasništvu katarske vladajaće obitelji. Čelnik države Tamin bin Hamad al-Thani investirao je više od milijardu eura u klub. Zemlja koja je domaćin idućeg Svjetskog prvenstva dugo je godina financirala sport i na taj način privlačila pozornost svjetske javnosti.

PSG je u posljednjih devet sezona osvojio sedam francuskih naslova, ali u Parizu nacionalna liga više nije odlučujući faktor; klub nema bogatu tradiciju niti veliku kolekciju trofeja kao neki drugi europski giganti i tek je nedavno postao dio kontinentalne elite. Dovodi samo proslavljene trenere poput Carla Ancelottija, Unaija Emeryja, Laurenta Blanca, Thomasa Tuchela i, sada, Mauricija Pochettina.

U Ligi prvaka, čija nova sezona počinje večeras, PSG je sada favorit. Osvajanje naslova bi bi bila prva internacionalna titula nekog francuskog kluba još od 1996., a PSG je zadnjih godina već stigao nadomak toga — prošle je sezone zaustavljen u polufinalu, godinu prije toga u finalu.

U Parizu razmišljaju globalno. Broj fanova diljem svijeta stalno raste. Oni koji imaju priliku vidjeti sve te zvijezde izbliza tribine dijele s ansamblom pop zvijezda i holivudskih glumca. Dresovi se prodaju jako dobro. Klub je na svačijim usnama i ni korona mu ne može ništa. Nakon Eiffelova tornja i Notre Damea, Pariz ima novu atraciju: nevjerojatno skupocjenu nogometnu momčad.

Klub je čak i dio popularne kulture. Igrači su popularni među reperima, pregledi njihovih videa dosežu devetoroznamenkaste brojke. PSG se integrirao i u modnu industriju; dizajnerica Christelle Kocher kreirala je majicu koja se prodaje za 3.000 eura, a u njoj su, između ostalih, viđeni Beyoncé, Leonardo DiCaprio i Mick Jagger.

Sve to je sasvim primjereno za Pariz, metropolu mode i ekstravagancije.

Paris Saint-Germain se sada sastaje s Club Bruggeom, klubom s godišnjim prihodima od oko 135 milijuna eura; belgijski prvaci će se u dvobojima s Neymarom, Mbappéom i Messijem osjećati poput turista u Samaritaineu. Preostale dvije momčadi u skupini su RB Leipzig i Manchester City, klubovi kojima također upravljaju investitori na način koji se prije desetak godina nije mogao predvidjeti.

Klubovi slijede nove modele i ne oslanjaju se više na lokalno ukorijenjenu identifikaciju nego na globalni interes. Kad PSG igra, svijet će gledati jer nema većeg spektakla u nogometu.

Ovo je Pariz. Ovo je današnji elitni nogomet.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.