Nova sezona je tu, a Superkup u kojem je Dinamo svladao Hajduk ponudio je i više nego dostojnu kulisu na tribinama; oko 17.000 gledatelja, od čega je na južnoj tribini bilo oko 3.000 gostujućih navijača, popunilo je ono što se od Maksimira u ovom stanju popuniti može, uz koreografije i pirotehniku s obje strane. Međutim, nakon prvog čina derbija kojima se otvara sezona fokus je prebačen na dugoročno punjenje tribina stadiona dvaju rivala, s posebnim naglaskom na Poljud.
Hajduk je jučer objavio informaciju kako je premašio brojku od 6.000 prodanih pretplata za novu sezonu, što je tempo od otprilike 1.000 pretplata po danu. Lanjska je brojka stala na impozantnih 13.400 pretplata, što je praktički 40 posto ukupnog kapaciteta stadiona. Važno je za napomenuti da je Hajduk, kao bez ikakve konkurencije najgledaniji klub u Hrvatskoj, u lanjskoj sezoni dostigao rekordnu brojku gledanosti još od one trijumfalne sezone 1994./1995.: prošle je sezone na tribinama poljudskog stadiona bilo ukupno 338.175 gledatelja na 20 utakmica, što je prosjek od čak 16.909. Podizanjem konkurentnosti i boljim marketinškim aktivnostima standardizirala se i pretplata kao sasvim logičan potez svakome tko ima mogućnost pratiti Hajduk na iole redovitoj razini.
Koliko god zvučalo nerealno uopće pričati o takvim faktorima u kontekstu hrvatskog nogometa i hrvatske navijačke kulture, Hajduk je sada ovim kontinuiranim rastom i stabilizacijom broja gledatelja/pretplatnika došao u fazu u kojoj mora pažljivo razmotriti sljedeći korak.
Među navijačima, ali i u samom klubu, počele su se razmatrati opcije i daljnji potezi u tom segmentu. Kakva je uopće struktura pretplatnika? Ako je prosjek gledatelja na Poljudu gotovo 17.000, koliko se od tih 13.400 pretplatnika u kontinuitetu zapravo pojavi na utakmicama tijekom sezone? Jasno, osoba ima pravo uzeti pretplatu i raditi s njom što želi, pa i ne pojaviti se ni na jednoj utakmici u sezoni, ali može li se zbog toga pronaći model po kojem će Hajduk svejedno izvući dodatnu korist i ako taj pretplatnik nije u mogućnosti prisustvovati?
S ovim rastom pretplatničke baze i ogromnom navijačkom bazom dijelom raštrkanoj po Europi, neke pouke iz Njemačke moraju se usvojiti
Za odgovor treba pogledati u kolijevku europske navijačke kulture, Njemačku.
Prije koju sezonu skoknuo sam za vikend iz Praga u Dresden, udaljen niti 150 kilometara od češke metropole. Povod je bila utakmica između domaćeg Dynama i gostujućeg St. Paulija, u kojoj se prvi — ponos Saske i masovno podržavan klub u tom dijelu Njemačke — borio za goli život u 2. Bundesligi, dok se gost borili za povratak u najviši rang njemačkog nogometa, s vojskom od kakvih 1.500 navijača iza sebe.
Bio je to sjajan ogled na Dresdenovu Rudolf-Harbig-Stadionu, koji prima malo više od 32.000 ljudi. Te je sezone bilo praktički nemoguće doći do ulaznice za Dynamo ako niste pretplatnik ili član; prosjek gledatelja već se godinama vrtio oko 28.500, pa čak i kad je klub — kao što je i sad — bio u trećoj ligi. U njoj je prosjek pao na 27.545, ali to je i dalje nevjerojatna brojka, s gotovo 80 posto popunjenosti kapaciteta i u trećem razredu njemačkog nogometa.
Prijatelj me uputio na sustav zvan Etix, što je nominalno jedna od platformi za online prodaju karata za raznorazna događanja. Na njoj je u ponudi bilo izdvojenih mjesta za navedenu utakmicu, ali uz napomenu da se radi o Zweitmarkt karti, što znači da je kupljena na takozvanom ‘sekundarnom’ tržištu — dakle, iz druge ruke. Njemački nogometni savez (DFB) još je potkraj 2014. ustrojio model po kojem se klubovima omogućava da legalno u slobodnoj prodaji ponude pretplatnička mjesta ukoliko njihov vlasnik na vrijeme najavi da nije u mogućnosti doći.
Jasno, postoje i ‘fair play pravila’ kako se cijela stvar ne bi pretvorila u legalnu pljačku klubova, ljudi i poreznog sustava. Stoga se utvrđuje i fiksna cijena za takve ulaznice, uz naglasak na borbu protiv “maksimaliziranja profita”, kao i ograničenja na provizije ukoliko klub — poput Dresdena tada — ne integrira zweitmarkt princip u klupski sustav, već koristi vanjske posrednike. Klub, dakle, raspiše uvjete prodaje u kojima korisniku pretplate daje rok do kojeg može dati privolu klubu da proda njegovo mjesto za pojedinačnu utakmicu, uz eventualnu naknadu.
U Njemačkoj je slatka briga oko reguliranja profila posjetitelja zapravo poprilično ozbiljna. Jako puno klubova ne samo da ima ogromnu posjećenost, već postoje i liste čekanja za pretplate koje se broje u tisućama, pri čemu ljudi svoja mjesta na tribini ostavljaju doslovce u nasljedstvo onima koji dolaze iza njih. Sumanut je primjer, recimo, Borussije Dortmund, koja ima 55.000 pretplatnika i koja je, kao i mnogi drugi, limitirala broj pretplata. Taj limit je važan kako bi se omogućilo da i nove generacije navijača dobiju priliku pohoditi stadion bez da pola života moraju provesti čekajući na pretplatničko mjesto.
U 1. FC Kölnu, s čijim sam navijačima razgovarao na temu, imaju jako rigorozne uvjete pretplata. Ondje pretplatnik ima pravo po sezoni propustiti 10 od 17 domaćih utakmica; ne ispuni li kvotu od minimalno sedam ulaza (pritom nije važno čak ni je li ta osoba nekom dala na korištenje svoju pretplatu) automatski se ukida pretplatničko pravo. Također, klub nudi i ‘pretplate za gostovanja’, koje su, kažu navijači, puno strože provjeravane.
“Generalno se takav princip, iako nekom zvuči pretjerano strogo, ovdje jako podržava”, kaže moj sugovornik na temu. “Onaj tko nije u mogućnosti sedam puta godišnje ići na stadion, a da ne ponudi svoje mjesto ili barem svoju pretplatu prijatelju, ne bi smio imati pretplatu. Svake godine Köln ponudi svega 20 ili 30 novih pretplatničkih mjesta na koje čekaju tisuće ljudi, i to je onda naprosto sebično spram kluba, ali i razvoja navijačke kulture”.
Naravno da je Hajduk, o Dinamu da ni ne govorimo, daleko od takvih scenarija, ali s ovim rastom pretplatničke baze i ogromnom navijačkom bazom dijelom raštrkanoj po Europi, neke pouke iz Njemačke moraju se usvojiti.
U Hrvatskoj je pitanje reguliranja prodaje po makar nekoj varijanti zweitmarkt prodaje u najmanju ruku diskutabilno, pošto se i dalje u poreznom sustavu to može smatrati prodavanjem iste usluge dvaput. Međutim, ukoliko se model transparentno definira, a uvjeti između kluba i pretplatnika postave Zakonom o obveznim odnosima, tada ni u ovako kaotičnom sustavu kao što je hrvatski ne bi trebalo biti problema razraditi princip po kojem onaj koji nema mogućnost pratiti klub u značajnoj mjeri tijekom godine ima pravo ‘pružiti ruku’ klubu, pa čak i uzeti dio provizije kao naknadu.
Naravno, tu i klubovi trebaju odraditi svoj dio kampanje kako bi osvijestili navijačku bazu za važnost reguliranja tih stvari, pošto u tom polju nema smisla uspoređivati DFB-ov angažman s razinom zainteresiranost za tematiku u HNS-u. Možda nekome u Hrvatskoj ovo još zvuči kao znanstvena fantastika, ali budućnost često dolazi brže od očekivanog — a lako je moguće da Hajduk ove sezone prodajom pretplata prebaci i 50 posto kapaciteta stadiona. Uz najave izgradnje novog stadiona u Zagrebu, ovo bi pitanje u nekom trenutku moglo postati aktualno i za Dinamo.
Uostalom, malo tko je vjerovao da će se moći povući paralele između njemačkog Regel modela i onog Hajdukovog…