Punchlines

Kevin Randleman, čudovište

Što nam život novog člana Kuće slavnih govori o suvremenom MMA-u

Nije nezamislivo da su početkom stoljeća neki roditelji doista strašili male Japance i Japanke na pranje zuba ili odlazak u krevet prijetnjama Kevinom The Monsterom Randlemanom: Ako još jednom nađem otvorene napolitanke od lignjuna zvat ću ti Randlemana! ili Šta smo rekli za oštrenje tanto mačeva za tatin harakiri u stanu, hoćeš da te čika Randleman supleksira s balkona?!

Randlemana je danas lako smjestiti u klišej američkog sveučilišnog hrvača koji se krajem 1990-ih tukao unutar MMA trokuta SAD-Brazil-Japan sve dok mu mišići nisu počeli poput tumora izjedati unutarnje organe koji su se valjda na okupu držali samo uz pomoć fajterskog adrenalina. Problem s ljudima i pojavama koje olako stavljamo u klišej je u tome što to činimo kako bismo ih time obezvrijedili, ne zbog toga što smo superiorni, već zbog toga da bi tek postali takvima; želimo a priori diskreditirati ono što može dovesti u pitanje našu veličinu i u istom procesu ostvariti veličinu negirajući vrijednosti drugoga.

U kontekstu današnje teme ovo znači da su borci poput Randlemana postali nepoželjna relikvija točno u trenutku kad je MMA odlučio postati “pravi sport” kroz odbacivanje “nepravih” sportaša prošlosti na čijim kostima stoji.

UFC-ov projekt američkog mainstream sporta od tada se sustavno raspada kroz loše strateške poteze poput ugovora s Reebokom, ishitrenog pokušaja normalizacije kroz USADA-u i relativno neuspješnog partnerstva s Foxom. Ovaj raspad doživio je svoje uprizorenje upravo u vrijeme pandemije, kad se MMA zajednica imala priliku vidjeti očima srednjestrujaških medija i publike velikih sportova.

Randleman je bio upravo Čudovište; čudovište je sila izvan kontrole, ona ne pobjeđuje i ne gubi po pravilima naše stvarnosti — ona se pojavi i čini svoje

Posebni prilog o projektu Fight Island na HBO-ovom Last Week Tonight with John Oliver i tekstovi u mainstream novinama/portalima o priredbama na Floridi daju dragocjen uvid u to kako nas svijet izvan MMA sfere vidi. Uzalud svi MMA dresovi u tri isprane nijanse sive, dosadni geometrijski logotipi i humanitarne donacije kad sport u svojoj srži nije humanistički. Uzalud se pretvarati da MMA fanove ne veseli krv, da ne skandiraju gnjusnim tjelesnim ozljedama i penzijama u Parkinsonovoj, da nema uzbuđenja u senzacionalnim ulascima u oktagon i unaprijed smišljenim govorima.

Kakvi smo i kakvima nas vide postalo je jasno iz jedne jedine rečenice urednika Bloodyelbow.com Zanea Simona koji je citirao The New Yorker: “Has MMA ever really been a good idea?”. Razbijanje iluzije o MMA-u kao legitimnom mainstream sportu nije u samom pitanju, već u činjenici da je ono retoričke prirode.

U tom kontekstu možda i nije slučajno da se netko poput Randlemana baš sad našao u UFC-ovu Hall of Fameu; čak i ako zanemarimo vrlo, vrlo uvjetno rečeno olakotne okolnosti za primanje u ovu instituciju, poput prerane smrti, MMA zajednica suočava se s činjenicom da će svoj identitet morati naći spajanjem sa svojom karnevalskom, kečerskom, anaboličkom prošlošću, a ne odvajanjem od nje.

Nije mi cilj danas nabrajati uobičajeni faktografski repertoar (neka se time pozabave montažeri proračunato osjećajnih video paketa iz UFC-a) jer mislim da on može samo razrijediti nekoliko važnih poanti iz Randlemanove karijere koje su relevantne za današnjicu.

Prva od njih je možda i najuzbudljivija, jer se tiče svojevrsnog genealoškog brisanja MMA-a kao sporta koji značajno investira u prekrajanje vlastite povijesti. Borci poput Randlemana i njegove klike iz Team Hammer House, u prvom redu osnivača Marka The Hammera Colemana te nešto mlađeg Phila Baronija, danas se predstavljaju kao idealizirani pioniri te istraživači jer slana istina ne odgovara tržišnim planovima establišmenta i novih UFC-ovih vlasnika. Kad bi Endeavor Group Holdings (WEM IMG) odlučio snimiti biografski film o bilo kome iz Randlemanove generacije, suočio bi se s ogromnim problemom fabularnog izbjegavanja antisocijalne prirode tadašnjeg MMA-a i ljudi koji su se njime bavili.

Najčešće pitanje koje će prosječni ljubitelj sporta postaviti ljubitelju MMA-a danas je vjerojatno zašto bi itko poželio riskirati biti udaren nogom u glavu ili izgubiti svijest zbog prekida dovoda kisika u mozak gušenjem. Nama starijima ovo zvuči kao sjetna slatka naivnost, jer 1997. nitko zainteresiran za sport ne bi ni razgovarao s nekim tko je zainteresiran za MMA. Ne zbog toga što smo opasni i ludi, iako u velikoj mjeri i to, već zbog toga što ne bi postojala ravnina susreta za vaše interese: on je sportski fan, vi ste fetišist nasilja koje prikriva tko zna kakve druge probleme.

Danas je jasno zašto bi netko riskirao zdravlje zbog MMA-a — postoji hipotetska šansa da ćete postati poznati i možda čak dobro plaćeni radeći ono što želite/znate. Prije 25 godina nije bilo motiva nagrade, borci se nisu tukli da bi došli do cilja, već je sama borba bila cilj.

Kevin Randleman bi sjeo na avion i odletio u Brasiliju na vale tudo turnir, borbu bez rukavica, rundi, liječnika, sekundanata i težinskih kategorija. Nije znao s kim se bori, nije znao na kakvoj podlozi se bori i vrlo vjerojatno nije znao blokirati low kick. Ako je jedna od definicija psihičke ravnoteže ravnoteža rizika i nagrade u svakom djelovanju, po njoj su svi ti borci bili ozbiljno poremećene ličnosti. Tijekom turnira Universal Vale Tudo 6 Randleman je u ringu proveo 54 minute u jednoj večeri da bi u finalu izgubio od Carlosa Barreta. Ne postoje financijski podaci, ali ne treba biti ni odveć ekonomski pismen niti maštovit da se pretpostavi da se ne radi o iznosu s kojim možete u mirovinu.

O kakvim je kaotičnim priredbama bila riječ svjedoče i bizarni ishodi poput poraza Garyja Godridgea od Maria Neta službenim rezultatom: “Submission (No Apparent Reason)”. Možete o Goodridgeu misliti što hoćete, ali činjenica da je i on rekao — jebeš ovo sranje, idem kući, govori više od svega što mogu napisati.

Želim reći da je, usprkos tome što borci poput Colemana i Randlemana u određenom smislu nisu imali izbora nego boriti se u ringu za novac, ipak morala postojati određena antisocijalna fightclubovska crta u karakteru za boriti se baš u ringovima slobodne borbe.

Jedno od najzanimljivijih pitanja kad se sjećamo konkretno Randlemana je što bi netko s njegovim atletskim sposobnostima mogao učiniti danas? U eri kada su apsolutno svi UFC i Pride borci “bili na svemu”, kako se to popularno kaže, Randleman se opet isticao u snazi, brzini i eksplozivnosti. Ne postoje jasni parametri na osnovu kojih ga možemo usporediti s današnjim poluteškašima i teškašima, ali očni test, test pogledom na pojedine trenutke u njegovim mečevima, tvrdi da je bio jedan od najnevjerojatnijih atleta u MMA-u, ne samo u svoje vrijeme.

Bio je jedan od tih nevjerojatnih crnih, hipernadarenih sportaša koji nisu završili u NFL-u ili boksu, kamo siromašni mladi američki crnci idu ostaviti tetive i kognitivne sposobnosti za Escalade. Priče koje su ga pratile dodatno raspiruju što-bi-bilo teorije. U NCAA finalu 1993. godine iščašio je čeljust u ranoj fazi natjecanja, potom ju je udarcima u glavu vratio na mjesto (bez opcije da je ponovo otvori) pa pobijedio još četvoricu hrvača na putu do drugog NCAA trofeja. Govorimo o sportašu kojeg je jedno od najjačih hrvačkih sveučilišta u Americi, Ohio State, proglasilo hrvačem stoljeća.

Njegova ogromna mišićna masa djelovala je funkcionalnije nego što bi po prirodi smjela biti, imao je vertikalni odraz iznad prosjeka NBA zvijezda, dovoljno velik da u neke ringove uđe preskakanjem užadi, a supleks koji je izveo na Fedoru Emelijanenku i danas je najljepši u povijesti sporta.

Osim najočitijeg pitanja kako bi Randleman izgledao u post-USADA eri, ipak se vrijedi zamisliti i nad onim što bi bilo da netko s njegovim fizičkim predispozicijama i hrvačkim znanjem trenira u AKA-u s Danielom Cormierom, Cainom Velasquezom i Habibom Nurmagomedovom.


Ono što ovaj supleks čini izvedivim je to što Fedor svojim lockom ‘pomaže’ stabilnost Randlemanova hvata/gripa i činjenica da je između njih ostavljen prostor koji hrvaču omogućava hip thrust.

Mnogi će se nakon ovog teksta u velikoj mjeri opravdano zapitati zbog čega uopće postoji kolumna o borcu koji je izgubio pola svojih ukupnih i sve velike borbe osim one s Mirkom Filipovićem. Ne mogu ponuditi točan odgovor, osim da je odgovor u mom oklijevanju da ga ponudim. Radi se najvjerojatnije o dvojakom razlogu: činjenici da omjer poraza i pobjeda nekad nije značio puno za ugled (kad kažem “ugled” mislim “strah od”) borca i tome što je priča koju je on utjelovio vrijedila jednako kao i taj omjer. Prvi mehanizam vrijednovanja možemo povezati s nekim od zlatnih vremena boksa, drugo sa zlatnim vremenima profesionalnog hrvanja.

U vrijeme kad je MMA bio puno manje ideološki definiran kao disciplina koja počiva na takoreći znanstvenoj znatiželji da se ispitaju zakonitosti fizičke borbe između dvojice ljudi i tome slično, karakteri su — bilo prirodni, bilo konstruirane persone — bili ono što nas je fasciniralo. Kao da je postojao određen narativni veo kojim je logika bila presvučena; porazi bi bili bitni kad bi se strah mogao zasnovati na atomizmu takve vrste pri kojem je matematički zbroj jedinica poraza i pobjeda bio pozitivan i time mehanički proizvodio strah. No, nisu bili (toliko) bitni. Ono što je borac predstavljao bilo je ono što ga je činilo relevantnim.

Randleman je bio upravo Čudovište; ako ćemo pokušati analizirati što to znači, shvatit ćemo da čudovište ne dijeli označeno s pobjednikom. Čudovište je sila izvan kontrole, ona ne pobjeđuje i ne gubi po pravilima naše stvarnosti — ona se pojavi i čini svoje. Na oblajhanog ste Randlemana u njegovim FULL CONTACT FIGHTER gaćama i NFL dresu na kojem je pisalo ADRENALINE uvijek mogli računati kao na zastrašujuću pojavu koju će ljudi htjeti gledati u borbi. Ne zbog znanstvene znatiželje, već zbog toga kako se osjećamo gledajući, što nam njegova pojava čini.

Naravno da je preduvjet za fascinaciju borcima rane faze MMA-a bilo i kolektivno nepoznavanje sporta koji usto nije bio ni jasno definiran, ali to lekciju o važnosti samopromocije i prezentacije identiteta ne čini nevažnom. Način na koji se Randleman prezentirao u Japanu nije bio neobičan, ako znamo da je biti kečerom bio imperativ. Japanski MMA je uvijek bio dio pro wrestling/puroresu obitelji (vidite kolumne o Prideu 1 i UFC-u 1), u tolikoj mjeri da je publika i borce poput Fedora i Mirka koji nisu imali alter ego uspijevala ‘prevesti’ u kečerski milje. Randleman je, iz današnje perspektive, bio zlatna sredina promocijske topografije između krajnjih vrijednosti geekovskog MMA introverta i kečerskog egzibicionizma: znao je biti uvjerljiv na mikrofonu i uvjerljiviji bez njega.

Potiskivanje svega kečerskog je, kao i svako potiskivanje, izmještanje bolne istine na nevidljivu poziciju. K tome to još, kao i svako potiskivanje, uglavnom znači da će se potisnuto vratiti u vidljivo u podmuklijem obliku, kao kada Derrick Lewis jednom šaljivom rečenicom dođe do borbe za pojas, a o nemuštim pokušajima kečerskog rebrandinga Colbyja Covingtona i Henryja Cejuda da i ne govorimo. Randlemanov kečerski promocijski stil čini mi se kao nešto što bi danas bilo uvjerljivo i ubitačno, da ne kažem umjetnost u odnosu na duhom siromašne PR fore koje prolaze u suvremenom MMA-u.


Klasična kontra na duži udarac (high kick) kraćim/bržim udarcem (lijevi cross s prikorakom). Obojica “telegrafiraju”, ali jednom je put do mete puno kraći.

Kevin Randleman je preminuo 11. veljače 2016. godine u San Diegu, gdje je išao obaviti niz razgovora za posao. Nakon 20 operacija i bezbroj fizičkih ozljeda te najgore infekcije stafilokoka u povijesti borilačkih sportova umro je od srčanog udara uslijed komplikacija upale pluća. Primljen je u UFC Hall of Fame kao član generacije 2020. skupa s Georgesom St-Pierreom, kao 17. član takozvanog pionirskog krila. Ne znači puno, ali je povod da se prisjetimo odakle smo krenuli, što možemo naučiti iz prošlosti i, najbitnije, jesmo li prebrzo odrasli.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.