Brzina kao rutina

Uzbudljive sezone relija i Formule 1 došle su do antiklimaksa

Zadnja izmjena: 30. listopada 2017. Profimedia

Fanovi automobilizma očekivali su spektakularni vikend i dramatične rasplete uzbudljivih sezona, ali tek su u određenoj mjeri uistinu i uspjeli uživati u nečemu takvome.

U istom su danu Lewis Hamilton po četvrti, a Sébastien Ogier peti put osvojili svoje titule, na razmjerno sličan način, u antiklimaksu po mnogo čemu iznimnih sezona u Formuli 1 i reliju. Daleko od nezanimljivih, no reli u Walesu i F1 u Meksiku donijeli su samo rutinerske, odrađene nastupe prvaka; i jedan i drugi su ih itekako zaslužili, možda i više nego ma koji od ranijih, ali nekako bez onog pravog, dominantnog stila i prave priče koja se pamti.

Ogier je 14 mjeseci stariji, rođen potkraj 1983., ali kako je razvoj u reliju mnogo sporiji nego u kružnim utrkama, u Svjetsko je prvenstvo stigao tek 2008., godinu nakon što je Hamilton prodrmao svijet Formule 1 fenomenalnom prvom sezonom. U prvom WRC nastupu, u Meksiku, završio je osmi i postao prvi vozač Junior klase koji je ugrabio bod u apsolutnom poretku. Titula u JWRC-u ohrabrila je Citroën da mu na zadnjem reliju sezone da priliku i u pravom WRC automobilu. Odgovorio je na ponudu pobjedom na prvom brzincu, u teškim uvjetima, te je usprkos kasnijem izlijetanju najavio da dolazi Sébastien II Veličanstveni.

Malo tko je to primijetio, sve su oči tada bile usmjerene u Sébastiena I Osvajača.

Loeb je čvrsto vladao svijetom relija, osvojivši peti uzastopni naslov. Tijekom sljedeće četiri sezone nastavio je po starom, povukavši se nakon posljednje, devete pobjedničke sezone 2012. U istom je razdoblju Hamilton u Formuli 1 proživljavao teške trenutke, nakon osvajanja prve titule za McLaren 2008. uslijedio je niz sezona u nedostatno kompetitivnim bolidima. Ogier se pak počeo dokazivati, mada nešto sporije od očekivanja: 2009. je dohvatio prvi podij (i osvojio Monte Carlo, koji te sezone nije bio dio WRC-a), 2010. prve dvije pobjede, a 2011. ih je već imao pet, jednako kao momčadski kolega Loeb, ali zbog slabijih ostalih rezultata u poretku je završio ‘samo’ treći.

Odnosi u Citroënu nisu bili idilični i mlada je zvijezda bila prisiljena otići. Priliku je ugrabio Volkswagen, koji je upravo počeo rad na razvoju WRC automobila, te je Ogier dobio priliku od početka sudjelovati u razvoju Pola R WRC. No, to je značilo žrtvovanje prijelazne sezone u nekonkurentnoj Škodi.

Izgledalo je kao potez očajnika…

U sezonu 2013. i Ogier i Hamilton su ušli kao njemački plaćenici – u novim momčadima, Volkswagenu i Mercedesu. U Formuli 1 to je još bilo vrijeme Red Bulla i Sebastiana Vettela, ali u WRC-u je njemačko-francuska alijansa naprosto pomela konkurenciju te to nastavila činiti i u sljedećim sezonama. VW Polo R WRC jedan je od najdominantnijih automobila u povijesti relija, te su mnogi ljubitelji te discipline pomalo škrgutali zubima, smatrajući da su titule više do automobila nego do vozača. Slično se moglo čuti i u Formuli 1 tijekom dominantnih Hamiltonovih sezona 2014. i 2015., pa i pri porazu od momčadskog kolege Nice Rosberga 2016., koji je na momčadskom planu bio samo nastavak dominacije srebrnih strijela.

A onda je došla ova sezona.

U F1 je Ferrari napokon uspio složiti dobar bolid, koji je tijekom velikog dijela sezone bio ravnopravan Mercedesu, a u reliju se Volkswagen, protresen aferom Dieselgate, naprasno odlučio povući nakon završetka sezone 2016., ostavivši svoju zvijezdu bez ugovora za ovu sezonu. Jedino mjesto koje je uspio dobiti u tako kratkom roku bilo je u momčadi M-Sport, koja je pripremila novu generaciju Ford Fieste za WRC. Problem je u tome što se Ford službeno povukao još 2012., ostavši u natjecanju samo kroz relativno ograničenu tehnološku potporu M-Sportu, koji u te četiri sezone nije uspio osvojiti niti jednu pobjedu. Ogierov se dolazak činio kao potez očajnika, na papiru su Hyundai i Toyota izgledali kao favoriti, i trebali su biti.

Samo što nisu računali na Sébastiena II Veličanstvenog.

Na ‘mišiće’ je osvojio Monte Carlo, a potom nastavio vrebati iz prikrajka i iskorištavati greške protivnika, ponajprije Thierryja „Jedan dan vozim, a drugi ću se razbiti“ Neuvillea. Način na koji su Belgijanac i Hyundai izgubili titulu ove godine pomalo me podsjetio na sezonu Formule 1 2003. i samoubojstvo iz zasjede Juana Pabla Montoye.

Ogier je osigurao titulu. Nevjerojatnu 14. u nizu za nekoga tko se zove Sébastien

Nekada nije dostatno imati jako brzog vozača u najboljem automobilu, ako im je suparnik još bolji vozač u slabijem bolidu, sposoban kvalitetom načiniti razliku. Baš kao što me niti jedna od titula Michaela Schumachera ni približno nije fascinirala poput te iz 2003., kada je nadvladao sve slabosti Ferrarija i marljivim skupljanjem bodova prešao Montoyu i za titulu tada još neiskusnog Kimija Räikkönena, tako me i ova sezona, u kojoj je Ogier pobijedio još samo u Portugalu, oduševila mnogo više od prethodne četiri titule i pokazala zašto je toliko poseban.

Pitanje naslova riješeno već u prvom krugu

Lewis je imao sezonu na tom tragu i tukao Vettela na mirniju glavu, no ipak se Mercedes do kraja sezone opet pretvorio u najbolji bolid na gridu, što Ogierova Fiesta nikako nije, neovisno o tome što i drugi M-Sportov vozač Ott Tänak još može preteći Neuvillea i završiti drugi u poretku, ako ovaj nekim čudom zabrlja štogod na zadnjem reliju u Australiji. U Walesu nije, završio je drugi, ali Ogier trećim mjestom nije dozvolio iznenađenje i matematički je osigurao titulu. Nevjerojatnu 14. u nizu za nekoga tko se zove Sébastien! Prvu pobjedu karijere odnio je domaći heroj Elfyn Evans, koji je u WRC-u debitirao još 2007., ali sve je bolji, pa bi mogla i ne ostati zadnja. I on je vozio Fiestu, no s Dunlopovim gumama, što je također neočekivana promjena i moguće osvježenje.

Predzadnja je utrka F1 sezone donijela ipak više zanimljivosti.

Održana na klasičnoj stazi u Ciudad de Mexicu, efektivno je riješena već u prvom krugu, kada je došlo do dodira dvojice kandidata za naslov. Vettelu, koji je možda bio mrvicu previše entuzijastičan u tom trećem zavoju (no, zapravo je riječ o čistom trkaćem incidentu, koji ne bi trebao imati nikakvih reperkusija niti dovesti do povlačenja repova) stradalo je prednje krilo, a Hamiltonu pukla guma, te su odmah završili na začelju utrke. Nijemac se probio do – za prenošenje nade u naslov u Interlagos nedostatnog – četvrtog mjesta, a Britanac do za potvrdu naslova dostatnog devetog. Uvjerljivu je pobjedu odnio Max Verstappen, potvrđujući talent koji bi ga lako u nekoj od sljedećih sezona mogao, nađe li Red Bull kakvog pristojnog dobavljača motora, dovesti do statusa prvog nizozemskog osvajača titule prvaka svijeta.

Ali to je još budućnost, bliska ili daleka, a danas se trebamo nakloniti dvojici velikih majstora, ponajboljih vozača u svojim disciplinama, koji su, eto, titulama uspjeli okruniti sezonu koja im po mnogo čemu nije išla na ruku. Što je dokaz stvarne veličine.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.