Budući šampion Formule 1?

Brz je, samouvjeren i talentiran za dramu. Oscar Piastri stiže u oktanski cirkus

Zadnja izmjena: 28. rujna 2022.

Formula 1 svake godine isporučuje, čini se, jednaku dozu perfekcionizma, kompetitivnosti, glamura, kafanskih tračeva i bizantinskih spletki. Ponekad je teško pomiriti činjenicu da sport koji okuplja neke od najeduciranijih i vještijih umova zapadnog svijeta istovremeno može, iz godine u godinu, servirati priče koje Netflix uredno pretvara u sapunicu, reality show u kojem glavne uloge imaju najbolji vozači na svijetu.

Vjerojatno je to dio čari sporta koji je tijekom svake svoje epohe u jednakoj mjeri ovisio o šundu i spektaklu kao i o talentu. Uostalom, tu dualnost su u sebi personificirani ljudi koji su s vremenom postali sinonimi za F1: Ayrton Senna, Michael Schumacher, Fernando Alonso. Postoji nešto fascinantno u činjenici da gledamo ljude i momčadi s naizgled nadljudskim sposobnostima kako nam iz godine u godinu priređuju cirkus.

Prema tome, čini se da Oscar Piastri, koji će sljedeće sezone debitirati u McLarenovu bolidu, nije mogao odabrati bolji način da se prezentira svijetu Formule 1.

S obzirom na prašinu koju je ovog ljeta podigao, mnogi koji sport ne prate religiozno više o njemu znaju iz sapunice i pravne bitke između McLarena i Renaulta nego iz rezultata u juniorskim kategorijama. Tko je, dakle, taj Oscar Piastri?

Čini se da u Formuli 1 dugo nismo imali klinca poput njega: vrhunskog vozača s jednakim talentom za dramu kao i za okretanje volana

Juniorska karijera vozača dvosjekli je mač; s jedne strane riječ je o prilično dobrom indikatoru potencijalnog talenta — recimo, nitko nije mislio da će Nicholas Latifi biti potencijalni svjetski prvak nakon njegovih rezultata u kategoriji GP2 i u Formuli 2 — a s druge, povijest sporta prepuna je klinaca koji su obećavali brda i doline, a na kraju nisu isporučili gotovo ništa: Nico Hülkenberg, Heinz-Harald Frentzen, Stoffel Vandoorne. Pa ipak, Piastri djeluje kao da je predodređen za sam vrh. U šest godina u juniorskim godinama nakon kartinga osvojio je tri titule i jednom završio drugi. Postao je tek treći vozač koji je kao debitant uspio osvojiti i F3 i F2 titulu, godinu za godinom, nakon Charlesa Leclerca i Georgea Russella.

Između 2019. i 2021. bio je najbolji u svakoj kategoriji u kojoj je nastupao: prvo Formula Renault, onda F3 i F2, kategorije u kojima dječaci postaju muškarcima. Lani je, recimo, pobijedio Zhou Guanyua, aktualnog vozača Alfa Romea, iako je Kinez bio u svojoj trećoj godini u F2, a on u svojoj prvoj. S obzirom na to da se Zhou u prvom dijelu ove sezone nije osramotio protiv Valtterija Bottasa — iskusnog, pouzdanog i brzog vozača — imamo li pravo od Piastrija očekivati najveće stvari? Kao što, uostalom, sada očekujemo od Russsella i Leclerca, ali i Landa Norrisa, još jednog nekad beskrajno talentiranog klinca koji je već postao dio samog vrha Formule 1?

Pobjeda na sudu

Takva su pitanja uvijek škakljiva kad pričamo o vozačima koji još nisu odvezli niti jedan krug u Formuli 1, ali možda nam baš Piastrijeva ljetna sapunica može pružiti dio odgovora.

U redu, dečko je osvojio tri uzastopne juniorske titule. U redu, jedini vozači koji su prije njega u svojim rookie sezonama postajali prvacima u F3 i F2 sada voze za Ferrari i Mercedes. Ali ovo je Formula 1, u kojoj se skandali posebno vrednuju. Ako je to sastojak koji je nedostajao, Piastri ga ima.

Pod mentorskom palicom Marka Webbera, koji je između 2009. i 2013. došao do osam pobjeda s motorom tog proizvođača, Piastri je 2020. potpisao za Renaultovu vozačku akademiju; nakon što je postao prvak u kategorijama F3 i F2, rebrandirani Alpine potpisao ga je kao rezervnog vozača za svoju F1 momčad. Sve su staze vodile u Alpineovu F1 momčad i postojao je samo jedan problem: francuska je momčad imala je Estebana Ocona na dugoročnom ugovoru, a u drugom bolidu sjedio je nitko drugi do Fernando Alonso. Piastri je zato izgubio F1 sjedalo za 2022., možda i dulje. Za ambicioznog klinca poput njega, to je bilo neprihvatljivo.

Situacija je eskalirala kad je Alonso, shvativši da ga momčad koristi kako bi grijao sjedalo za Piastrija, iz vedra neba u kolovozu ove godine objavio da će 2023. voziti za Aston Martin. Alpine je iskoristio svog mladog džokera i momentalno objavio kako će legendardnog Španjolca zamijeniti Piastri.

Ali ovo je F1, sport koji obožava dramu. Piastri je nekoliko sati nakon Alpineove objave rekao da je odluka donesena bez njegovog pristanka i kako nema namjeru voziti za momčad. Alpine nije odustajao — Piastri ima ugovor s nama i vozit će 2023., tvrdili su iz momčadi. Piastrija nisu zanimale pravne pojedinosti — riječ je o njegovoj karijeri i on je odlučio voziti za McLaren. Čitava situacija uskoro je, naravno, završila na sudu i punila naslovnice svih svjetskih trkačkih medija.

Priča je zabavljala je sve one kojima je dosadila apsolutna dominacija Maxa Verstappena u aktualnoj sezoni, a na kraju završila na jedini mogući način. Spor je završio pred FIA-inim Odborom za ugovore, koji je odlučio da Piastri nema ugovornu obvezu prema Alpineu. Ubrzo nakon toga McLaren je objavio kako će Australac zamijeniti Daniela Ricciarda i voziti uz Norrisa 2023.

Samouvjerenost koja graniči s bahatošću

Osim Piastrija, veliki je pobjednik u cijeloj priči ispao McLaren, koji će sljedeće godine imati jednog vozača koji je donedavno bio jedan od najcjenjenijih klinaca na gridu, a sada je bona fide superstar (Norris), i drugog, koji je trenutno daleko najcjenjeniji klinac ne samo na gridu, nego u čitavom trkačkom sportu. Veliki je gubitnik, dakako, Alpine, koji je u mjesec dana izgubio ne samo velikana poput Alonsa, nego i dečka koji je trebao biti budućnost momčadi. Ljubiteljima sporta bit će najzanimljivije vidjeti kako će se Norris, sad već etablirana zvijezda sporta, nositi s klincem zbog kojega su dvije F1 momčadi završile na sudu.

Piastri posjeduje talent potencijalnog svjetskog prvaka, u to nema sumnje.

Ima izvanserijsku brzinu koja je nužni dio vještina svakog vozača koji se želi boriti za vrh; ima prilagodljivost, budući da je u tri sezone pobjeđivao iskusnije vozače u različitim kategorijama; ima nepokolebljivu samouvjerenost koja graniči s bahatošću — uostalom, dečko je hladno odbio momčad koja je sponzorirala dobar dio njegove juniorske karijere jer je znao da ima alternativu.

Hoće li taj talent realizirati? Piastri ulazi u svijet kojim je donedavno vladao Lewis Hamilton i koji je trenutno u Verstappenovim raljama. Talent nije dovoljan, kao što može potvrditi Alonso, čovjek koji je sudjelovao u njegovoj ljetnoj intrigi. U Formuli 1 mjerit će se s najboljima od najboljih. Pa ipak, čini se da u Formuli 1 dugo nismo imali klinca poput njega: vrhunskog vozača s jednakim talentom za dramu kao i za okretanje volana.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.