Mark Cuban, omiljeni gazda

Živopisni vlasnik ulaže i novac i dušu u Maverickse. Navijači ga obožavaju

Zadnja izmjena: 5. travnja 2020. Ilustracija Vladimir Šagadin/Getty Images

Gledajući Marka Cubana kako odjeven u traperice i običnu majicu s insignijama Dallas Mavericksa sjedi uz klupu svoga tima, navija, udara high-fiveove s igračima, slavi dobre poteze visoko uzdignutim šakama i kao oparen skače sa stolice na svaku sumnjivu sudačku odluku, nemoguće ga je ne voljeti. Na početku utakmice, Dallasov vlasnik postaje jedan od nas. Postaje fan sa svim svojim uzvišenim i prizemnim emocijama. One četiri milijarde dolara, na koliko se procjenjuje Cubanovo bogatstvo, barem tada nisu najbitniji i ne izdvajaju ga od ostalih, jer on psuje kao i ti, veseli se kao i ti, odjeven je kao i ti. Čovjek se zapita — kvragu, ako je takav tip postao multimilijarder, zašto ne bih i ja mogao!?

Dio svoje prve milijarde Cuban je odvojio za luksuznu vilu i privatni zrakoplov, što je već klišejizirani modus operandi svakog novopečenog bogataša. Ali zato je kupovina NBA franšize sve, samo ne klišej. Franšizu u NBA ligi posjeduju samo pravi frajeri i ona je ekskluzivni statusni simbol koji ih čini posebnim. Zašto? Zato što vilu i zrakoplov može kupiti, uvjetno rečeno, svatko tko ima novac, ali franšizu u NBA ligi može posjedovati samo 30 ljudi na svijetu. Godinu dana nakon što je zaradio svoju prvu milijardu, Cuban je kupio Maverickse.

Od te 2000. do danas postao je vjerojatno najbolji i najpopularniji vlasnik u ligi.

Do bogatstva je Cuban došao tijekom 1990-ih, zahvaljujući neistraženim bespućima interneta koja je tek trebalo osvojiti. Rano je uvidio potencijal i moć svemrežja zbog čega ga danas smatraju jednim od prvih dot-com milijunaša. Način na koji se obogatio, iz današnje perspektive, zvučat će smiješno, ali Cubanova ideja je u to vrijeme bila čista avangarda. Naime, on je odlučio dovesti radio na Internet. I to ne bilo kakav program, već radijske sportske prijenose što ga čini pionirom današnjih modernih streaming servisa.

Najbolji Cubanov PR je zapravo ‘spuštanje’ na razinu običnog fana. On tvita, piše blog i osobno odgovara na tisuće mailova

Iako je radio kao medij tada već bio debelo potučen od televizije, Cuban je osjetio da bi pojava weba i računala u kućanstvima i na radnim mjestima mogla biti šansa da, u nekom obliku, radio ponovno oživi. U prva tri mjeseca samo je jedna radijska stanica u Dallasu pristala na partnerstvo s Cubanovim projektom Broadcast.com. Međutim, već nakon jedne godine, Cuban i suradnici skupili su ih 80 na jednom mjestu s najrazličitijim sportskim prijenosima: NBA, sveučilišna košarka, Super Bowl, World Series, itd. Nakon dvije godine otišli su korak dalje, implementiravši video streamove pa su brojke bile sljedeće: 420 radio stanica, 56 TV postaja i preko 300 zaposlenih.

Cuban je ‘prešao igricu’ 1999. kada se 1,5 milijun ljudi logiralo na Broadcast.com da bi gledali Victoria’s Secret Show. S ovakvim brojkama pojavili su se i veliki oglašivači s brdom love, ali i Yahoo, koji te godine kupuje Broadcast.com za nevjerojatnih 5,7 milijardi dolara, od čega su po 1,2 milijardu dobili Cuban i njegov partner Todd Wagner. Ostalo je podijeljeno između zaposlenika koji su preko noći postali milijunaši. Iduće godine Cuban se upušta u novu avanturu te kupuje Maverickse za 285 milijuna dolara.

Izbjeći izgovore

“Ništa nisam znao o košarci”, govori Cuban. “Nisam imao veze i poznanstva u ligi, ali uvijek sam učio u hodu. Zašto bi sad bilo drugačije? Ono što ne znam, naučim.”

A učio je jako brzo. Toliko brzo da su Mavsi, jedna od najlošijih franšiza s 10-godišnjim playoff postom, doživjeli instantnu transformaciju u jednu od najboljih. Cuban je ulaskom u Mavse potpuno promijenio njihovu fizionomiju. Iako nije imao pojma o košarci, imao je poduzetnički know-how, energiju, karizmu i hrabrost da razmišlja i djeluje izvan zadanih okvira. I još nešto: imao je novac, zapravo, gomilu novca koji je, treba posebno istaknuti, bio spreman spiskati na franšizu.

Dok većina vlasnika u ligi pažljivo vrti svaki novčić prije nego što ga uloži, Cuban se na početku svog mandata (pa i danas) ponašao kao ‘pijani Rus’, što za njega vrijedi figurativno, ali i doslovno. Cuban po ocu ima ruske korijene, a njegov pradjed je po dolasku u SAD promijenio prezime iz Chobanisky u Cuban.

Njegovim je dolaskom u ligu započelo zlatno doba za Dallasove igrače. Vlasnik je oko njih titrao kao da su članovi engleske kraljevske obitelji, a ne igrači koji cijelo desetljeće nisu vidjeli doigravanje. Kupio im je privatni zrakoplov, dizajnirao posebne sjedalice za domaću klupu, darovao posebne putne torbe koje su igrači koristili na gostovanjima na kojima su odsjedali u najboljim hotelima. Limuzine su ih vozile na trening u slučaju ružnog vremena, a timsku kantinu je opremio vrhunskim chefovima. Ima još: u svlačionici je svaki igrač u ormariću imao tada ekstremno luksuzne DVD playere, PlayStation i flat monitore.

Da je bio ispred svog vremena pokazuju potezi koje je vukao oko analitičkog odjela u Mavsima i odjela za individualni razvoj igrača. Čim je došao u Dallas, Cuban je zaposlio Waynea Winstona, svog profesora statistike s koledža Indiana, a nedugo nakon njega i Rolanda Beecha, jednog od očeva analitike u NBA ligi i tvorca kultne web stranice 82games koja je nudila uvid u naprednu NBA statistiku.

Istovremeno, Cuban nije štedio ni na stručnjacima za razvoj igrača. Dok je većina momčadi imala tek po dva ili tri takva trenera, Dallas ih je imao šest i više, a među njima i Mikea Procopija, jednog od najutjecajnijih stručnjaka na tom polju. Vrijedi istaknuti da je sve te troškove oko igrača, svlačionice i trenerskog osoblja pokrivao Cuban. Koliko god su neki od ovih poteza impresivni, u isti moment se čine rasipni i pretjerani. No, Cuban je znao točno što radi.

“Sve to radim jer želim izbjeći izgovore”, objasnio je u jednoj rečenici. Drugim riječima, igračima je omogućio apsolutno sve, nakon čega je bio red na njima da uzvrate dobrim igrama.

I nema što, Dallas je dolaskom Cubana postao relevantna sila na Zapadu, s tim da treba naglasiti da se njegov ulazak u Mavse otprilike poklopio sa dolaskom Plavog Anđela, Dirka Nowitzkog. Dallas je u idućih 15 od 16 sezona nastupio u playoffu. U tom razdoblju je prvo izgubio finale od Miami Heata 2006., što je toliko zaboljelo Cubana da navodno tri tjedna nije izlazio iz kuće. Dočekao je osvetu 2011. kada Mavsi protiv Heata uzimaju prvu titulu u povijesti, a u zadnjoj utakmici cijela dvorana u Dallasu skandira: “Thank you Mark!”.

Iskupljenje u slastičarnici

Iako u posljednje tri sezone Dallas prolazi kroz rebuilding, Cuban nije povlačio radikalne poteze. Donnie Nelson je i dalje GM, a Rick Carisle trener s najdužim stažom na klupi jedne momčadi u ligi nakon Gregga Popovicha i Erika Spoelstre. Iako Dirk zadnjih nekoliko sezona nije bio upotrebljiv kao igrač, Mavsi su ga gospodski tretirali i držali na rosteru sve dok on sam nije odlučio da je kraj. A to što su se dokopali Luke Dončića koji garantira prosperitet Mavsima u idućim sezonama vizionarski je potez, kao i glupost ostalih franšiza koje su ga propustile.

Cubanovi potezi s početka mandata su od iznimke postali pravilo. Easy Mark, nadimak koji je Cuban dobio od kolega vlasnika, i dalje je lagan na obaraču kada treba potrošiti lovu. Ne mari za fiskalnu odgovornost ako će to otkloniti izgovore i donijeti rezultate. I to je jedan od razloga zašto je omiljen među NBA fanovima, populacijom koja zbog njega zahtijeva redefiniranje uloge vlasnika. Cuban je za njih sljedeći korak u evoluciji vlasnika. Traži se tip koji se ne boji potrošiti i kojemu franšiza nije samo statusni simbol i biznis kao i svaki drugi koji, eto, donosi profit. Traži se čovjek s karizmom koji živi za košarku, grad i franšizu, a ne obični biznismen čijim izjavama i ponašanjem upravlja PR služba.

“Za mene je fascinantno gledati ga kako proživljava i tugu i sreću zbog momčadi”, reći će Dallasova legenda, J.J. Barea. “Impresivno je što je sve napravio za ovaj grad i franšizu.”

Cubanu ne treba PR, on je sam sebi idealan promotor, iako mu je pokojni komesar David Stern jednom prilikom rekao: “Ja sam te stvorio”, aludirajući na kazne koje mu je podijelio zbog kritiziranja sudaca. Brojke kažu da je Cuban u ovih 20 godina platio preko dva milijuna dolara kazni zbog obračuna sa sucima. U moru ekscesa koje je producirao teško je izdvojiti neke, ali recimo da su dva bila klasici za Hall of Fame.

Prvi kada je kritizirao predsjednika sudačke organizacije Eda Rusha, rekavši kako ne bi mogao voditi ni Dairy Queen, američki fast food i slastičarski lanac, koji se na tu izjavu uvrijedio. Da bi se iskupio, Cuban je jedan dan proveo u Dairy Queenovu restoranu, prodajući sladolede. Treba li reći da je Cuban na račun lige uplatio kaznu od 500.000 dolara? U drugoj epizodi, Cuban je, želeći istjerati stvari na čistac i dokazati da je u pravu, naredio da se na jumbotronu zamrzne sporni kadar koji je navodno dokazivao sudačku pogrešku. Liga je promptno reagirala želeći u budućnosti izbjeći takve pritiske i striktno odredila koje se sekvence s utakmice mogu i smiju pojavljivati na velikom semaforu.

Kamenčić u cipeli

Najbolji Cubanov PR je zapravo ‘spuštanje’ na razinu običnog fana. On tvita, piše blog i osobno odgovara na tisuće mailova. Kad je postao vlasnik, na jumbotronu u dvorani je objavio svoju e-mail adresu stavivši se na dispoziciju navijačima.

Easy Mark je atipičnim ponašanjem za vlasnika NBA franšize postao prepoznatljivi lik iz američke pop kulture. Pojavljuje se u showovima poput Shark Tanka ili Plesa sa zvijezdama. Imao je rolu i u Simpsonima, kao i u Teksaškom rendžeru. Ulaže u filmsku i TV industriju, baš kao i u eSport, kriptovalute i startupove.

Njegovu popularnost nije narušio ni veliki skandal koji je zatresao Mavse prije dvije godine kada su bivše zaposlenice podigle optužbu za seksualno uznemiravanje protiv bliskih Cubanovih suradnika. Cuban je odmah otpustio optužene, opravdavši se da ništa nije znao. Nije dokazano da je Cuban imao saznanja o spomenutim događajima, ali je unutarnja istraga NBA lige potvrdila da su se dogodili. Najveća kazna koju je Cuban mogao platiti bila je dva milijuna dolara, ali se nagodio s ligom doniravši 10 milijuna dolara organizacijama koje promiču ženska prava, istovremeno zaposlivši nekoliko žena na vodeće funkcije u Dallasovim uredima.

Njegova filantropija nije upitna. Poznat je kao veliki donator, tip koji obnavlja košarkaška i bejzbol igrališta diljem SAD-a. Prvi je vlasnik koji se s pojavom pandemije koronavirusa javio i zagarantirao plaće radnicima u klubu i dvorani, iako su utakmice otkazane. Ostali vlasnici nakon toga nisu imali drugog izbora nego pratiti tog ludog Cubana, koji im je vjerojatno naporan poput kamenčića u cipeli. Većina vlasnika u ligi danas mu nije niti blizu po popularnosti. Odvojeni su od košarke, igrača i fanova dok sjede u VIP ložama u skupim odijelima i na mobitelu provjeravaju koliko je prodano ulaznica i dresova na dan utakmice.

Mark je popularniji od većine NBA igrača. On je na svakoj Dallasovoj domaćoj i gostujućoj utakmici, u trapericama i Mavericks T-shirtu, psuje suce i proživljava svaki tren utakmice savršeno objedinjujući ulogu majstora ceremonije i omiljenog vlasnika.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.