Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telesport.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Virtualni šampioni

Sve je manji jaz između fizičke i računalne nogometne stvarnosti; u igri je i sve ozbiljniji novac

Zadnja izmjena: 15. prosinca 2016. Profimedia

Možda si i ti, kao mnogi drugi prije i poslije tebe, sanjao/la kako ćeš jednog dana potpisati za svoj najdraži klub i na službenom predstavljanju navući njegov dres, kako ćeš postati heroj čije će ime skandirati navijači. Što ako ti kažemo da tvoj san nije nužno završio i da možeš dobiti drugu priliku ostvariti ga?

Samo moraš postati dobar u računalnoj igrici.

Jako dobar.

“Moj posao je da skautiram mlade i perspektivne igrače“, objasnio je njemačkim medijima u lipnju ove godine 28-godišnji Joshua Begehr. „Da ih povežem s klubom, a onda kroz svakodnevne treninge dovedem u dovoljno dobru formu da se na vrhunskoj razini natječu za titule”.

Begehr nije nogometni skaut. On je kapetan i svojevrsni vođa Schalkeove e-sport ekipe. Njegova biografija tvrdi da je kompjuterske igre počeo igrati s četiri godine; osam puta je osvajao naslov njemačkog prvaka, triput europskog, a jednom je bio i svjetski prvak u nogometu. Virtualnom nogometu.

Schalke je samo jedan u nizu – doduše, jedan od najozbiljnijih – klubova koji je u posljednjih nekoliko godina počeo razvijati svoju e-sports sekciju. Najveći klubovi danas skautiraju i regrutiraju najbolje profesionalne igrače nogometnih simulacija, prije svega FIFA-e i PES-a, pa tako Sean ‘Dragonn’ Allen nosi dres West Ham Uniteda, August ‘Agge’ Rosenmeier član je PSG-a, Benedikt ‘SaLz0r’ Saltzer je u Wolfsburgu. Profesionalne momčadi imaju i Ajax, PSV, Sporting, Manchester City, Valencia, Besiktas, Santos, čak i ruska Volga. I košarkaški klub Baskonia pod ugovorom ima profesionalce u video igrama, a u SAD-u je Philadelphia 76ers postao najozbiljniji igrač na tržištu, kupivši profesionalnu momčad Team Dignitas.

Ovogodišnje je finale igrano u ožujku u New Yorku, a pobjednik je osvojio 20.000 dolara i nagradu primio iz ruku Davida Ville. Već iduće sezone dobiva 200.000

Tržište se otvorilo samo od sebe; e-gaming je danas proizvod s publikom od preko četvrtine milijardi ljudi. No, tržište je još uvijek nedovoljno razvijeno i ima ogromni potencijal. E-sportovi generaciji Millenialsa nude nešto što tradicionalni sportovi ne mogu tako lako – šansu da ostvare svoj san.

Nova grana nogometne industrije

Igre poput FIFA-e, PES-a ili Football Managera savršeni su nadomjestak za sve koji se nisu ispunili kao igrači ili treneri. Naravno, to je i još jedan način interakcije između klubova i navijača, kao i ogromno, neiskorišteno tržište. Na kojemu će uskoro početi bjesomučna utrka.(SP)US-NEW YORK-FIFA-INTERACTIVE WORLD CUP-GRAND FINAL

Igrica FIFA 17 samo je u prvom tjednu prodaje dosegla 1,1 milijun prodanih primjeraka, a dosad, po raspoloživim podacima, i više od osam milijuna. Od 1993. do danas je franšiza kompanije EA Sports zabilježila više od 160 milijuna primjeraka; japanski Konami Pro Evolution Soccer, koji se proizvodi od 2001., trenutno je na 80-tak milijuna, a dio tržišta ima i Football Manager, koji je namijenjen “ozbiljnijim” korisnicima.

Natjecanja u videoigrama popularna su još od početka devedesetih, ali većinom su se svodila na lokalni nivo i nagrade male financijske vrijednosti. Danas je priča potpuno drugačija – sudionici se broje u stotinama tisuća, nagrade su milijunske, a finalni dvoboji doslovno pune dvorane i za veliki novac prodaju TV-prava. Virtualni nogomet tu još ima i najmanji dio kolača i uopće ne spada među popularnije.

To je ono što u velikim europskim klubovima – ali i u FIFA-i – žele promijeniti.

Sam EA Sports ima svoja natjecanja u kojima mogu sudjelovati praktički svi oni koji posjeduju kopiju igrice i igraju je na računalu, Playstationu ili Xboxu. Ukupna vrijednost nagrada u EA Sports Ultimate Championshipu je 1,7 milijuna dolara.

FIFA se uključila još 2004., kada je u Zürichu organizirana prva završnica FIFA Interactive World Cupa. Ovogodišnje je finale igrano u ožujku u New Yorku, u “sezoni” je sudjelovalo ukupno 2,3 milijuna igrača, a slavio je Mohamad Al-Bacha iz Danske, koji je osvojio 20.000 dolara i nagradu je primio iz ruku Davida Ville, ali već iduće se godine stvari drastično mijenjaju.

FIFA je odlučila promijeniti format i dati priliku profesionalnim momčadima. Tako će, pored svih onih koji iz svojih domova igraju za finale, poseban turnir igrati klubovi i tako dobiti dva predstavnika na finalnom turniru. Usto je nagradni fond drastično povećan, pa će pobjednik zaraditi 200.000 dolara, a finalist upola manje.

I svima je jasno da je to samo prvi veliki korak u razvoju potpuno nove grane nogometne industrije.

Skautiranje uz pomoć FIFA-e

Međutim, nije to jedina vrijednost koju virtualni nogomet daje svom starijem i pokretljivijem bratu. Nije nikakva tajna da su i nogometaši veliki zaljubljenici u virtualni sport. Andrea Pirlo – onaj sredovječni i ozbiljni Andrea – jednom je izjavio da je Playstation najveći izum moderne civilizacije nakon kotača. Zlatan Ibrahimović je u svojoj autobiografiji tvrdio da je znao provesti i deset sati igrajući nogomet joystickom, a John Terry je u svom domu pravio velike FIFA turnire koje su i u službenom Chelseaju smatrali sjajnim team buildingom.(SP)US-NEW YORK-FIFA-INTERACTIVE WORLD CUP-GRAND FINAL

“Sa svakom novom sezonom igre javljaju nam se igrači i agenti koji traže da im popravimo ocjene ili tvrde da smo bili nepravedni prema njima”, kaže Miles Jacobson, tvorac Football Managera. Sve kompanije se trude dostići što veći stupanj realnosti i feedback igrača ustvari je ono što unaprjeđuje ove igre.

No, stvari nisu jednosmjerne. Nove generacije nogometaša doslovno su odrasle igrajući virtualni nogomet i imitirajući stvari koje su tamo vidjeli.

20-godišnji Alex Iwobi, danas prvotimac Arsenala, priznao je FIFA-u oduvijek igrao s Barcelonom, i to kako bi “učio od svog idola Ronaldinha“. Također je otkrio da je u igrici uoči jedan potez Irca Aidena McGeadyja i ponavljao ga u stvarnosti stotinama puta sve dok ga nije usavršio. Iwobi tvrdi da je svoje izravne individualne suparnike skautirao igrajući FIFA_u i savršeni je primjer nove generacije, koja je svom nogometnom razvoju dodala i virtualni efekt. I nije jedini; za primjer, Mats Hummels je jednom prilikom rekao da veliki broj igrača uči o suparnicima igrajući Playstation.

Još do prije dvadesetak godina, pa i kasnije, statistika i silne brojke koje danas imamo na raspolaganju nisu uopće imale nikakvu važnost u nogometu. Danas gotovo svi klubovi imaju posebno obučene analitičare ili koriste usluge neke analitičkih kompanija koje nude stotine različitih parametara kako bi trenerima pomogle u pripremi utakmica ili targetiranju pojačanja. Neki su od njih čak povezani i s tvrtkama koje proizvode nogometne simulacije, što nije ni čudo s obzirom na to da mnogi od tih parametara i jesu nastali tako što su bili važni za razvoj igara, odnosno dostizanje što većeg stupnja realističnosti.

Ljudi koji su razvijali nogometne igre – FIFA-u, PES i Football Manager – radili su sve što je bilo moguće da bi približili svoje proizvode stvarnom nogometu. Sada se on počeo približavati njima.

Ne propusti top članke