Off Topic

Nogomet s okusom curryja

Suludi blockbuster o ženskoj ekipi popularizira nogomet u Indiji. Usprkos Štimcu

Ponekad ne treba puno da bi se jedan sport uvukao pod kožu nacije. Dovoljan je jedan veliki film.

Iako smo navikli da ‘veliki’ filmovi — ne nužno veliki kvalitetom, ali odjekom, budžetom i zaradom — dolaze iz Hollywooda, krivo smo navikli. Tamil Nadu, jedna od 28 indijskih država, ima svoju gigantsku filmsku industriju koju od milja volimo zvati Kollywood, a iako je tamilska kinematografija hrvatskom filmskom konzumentu pojmovno apstraktnija od peruanskih ručnih radova ili mongolske plesne glazbe, zahvaljujući internetu stvarno ne bi trebala biti.

Naime, popularni filmovi s indijskog potkontinenta već 20 godina nisu hermetički kulturološki trip u egzotiku, a spektaklom — specijalnim efektima i idejama — itekako konkuriraju zapadu, cenzuri i čestim plesnim točkama unatoč. Dobar dio bolivudskih (Mumbai), lolivudskih (Pakistan) i kolivudskih hitova danas ionako nema ples kao zamjenu za seks, a ‘nabrijanost’ žanrovskih hitova ne razlikuje se puno od one na koje smo navikli u multipleksima.

Tako je i Bigil etiketiran kao spektakularni “akcijski sportski film”. Pogledajte samo foršpan pa recite: kada ste zadnji put vidjeli nogomet ovako doživljen okom kamere?

Dok je njenu mušku reprezentaciju zadesila elementarna nepogoda zvana Igor Štimac, Indija se polako pridružuje rastućem trendu ženskog nogometa

Kombiniranjem mračne osvetničke postavke i vesele sportske priče o treniranju žena za nogometno prvenstvo, Bigil je postao najgledaniji tamilski film 2019. Vijay, apsolutna superzvijezda tamilske kinematografije, Leonardo DiCaprio i Brad Pitt po novčaniku i ugledu, uvelike je zaslužan što je Bigil polučio toliki uspjeh. Fanovi ga zovu Zapovjednik, jer doslovno vlada tamilskom filmskom scenom kao jedan od najbolje plaćenih glumaca koji skače od blockbustera do blockbustera.

Kako je Bigil punio kino-blagajne, tako je mijenjao i indijsko društvo.

Times of India piše da je film imao ogroman utjecaj na mlade djevojke, koje se odjednom ohrabruju birati nogomet kao svoju slobodnu aktivnost, ali i novu sportsku opsesiju. Ženski nogomet bilježi porast interesa i odjednom dobiva novu publiku, a nedavno se trenerica pobjedničkog ženskog kluba iz grada Maduraija, čije su igračice jurile za loptom u Bigilu u sporednim ulogama, otvoreno zahvalila autorima filma što su proizveli sadržaj zbog kojeg roditelji u velikom broju potiču svoje kćeri da se počnu baviti nogometom. Čak su se i pobjede ženskih reprezentacija počele slaviti jače, glasnije i masovnije nakon što je Bigil obišao kinodvorane.

Dok je njenu mušku reprezentaciju zadesila elementarna nepogoda zvana Igor Štimac, Indija se polako, ali sigurno pridružuje globalno rastućem trendu sve popularnijeg ženskog nogometa. Prema UEFA-inim podacima, svi trendovi ženskog nogometa su pozitivni; od 1985. godine do danas broj registriranih nogometašica se upeterostručio i sada ih je preko milijun. Rastu svi brojevi, od maloljetnih do punoljetnih nogometašica, broja klubova, programa za osposobljavanje trenerica i sl.

U Indiji ženski nogomet živi od sredine 1970-ih, a 1991. je pokrenuto i nacionalno prvenstvo, natjecanje ženskih timova iz svih indijskih država. Ženska liga za sezonu 2019./2020. sastoji se od 30 ekipa. Među nogometašicama je malo profesionalnih glumica pa su tako za potrebe snimanja Bigila glumice i pjevačice u glavnim ulogama, a koje nikada u životu nisu udarile loptu nogom, poslane na intenzivni trening u trajanju od 45 dana. Neke od njih su fitness modeli pa im nije toliko teško pao fizički trening koliko im je bilo zahtjevno svladati nogometne tehnike u kratkom roku. Posao su odradile dovoljno dobro da izgledaju barem donekle uvjerljivo.

Cijela promotivna kampanja bila je uronjena u iskonstruiranu nogometnu groznicu. Zagrijavanje publike uoči premijere tako se sastojalo od svojevrsnog slaganja fantasy football ekipe, kada je produkcija polako otkrivala jednu po jednu glumicu u dresu, pretvorivši društvene mreže u igru pogađanja i engagementa, sve dok nisu predstavili konačnih i idealnih 11.

Kad su u pitanju sportski filmovi, Bigil je samo jedan od većih na povećoj hrpi i onaj koji najponosnije miriše na curry.

Prošla 2019. bila je doslovno zatrpana sportskim igranim i dokumentarnim filmovima: Izazivač, High Flying Bird, Bottom of The 9th, The Art of Self-Defense… Vozile su se utrke i ismijavalo se s karateom. Ali uz sve ove naslove koji su prolazili kinima, televizijom i VOD-om na ovom dijelu planeta, nije zaostajala ni Indija sa svojom uvijek bogatom i šarenom filmskom trpezom. Jersey, još jedan blockbuster indijske kino-sezone 2019., snimljen je na jeziku Telugu, a tema kriketa oduševila je i publiku i kritiku, koja ga je proglasila najboljim Telugu filmom u 2019.

Tamilski glazbeno-sportski dramedy Natpe Thunai bavio se hokejom na travi i također postao kinohit, a uz ove testosteronske priče imali su Indijci i još pokoji film koji slavi snagu i uspjeh žena u sportu. Jedan od takvih je i Kousalya Krishnamurty, sportska drama o kćerki farmera i djevojci iz naslova koja razvaljuje kriket, dok je romantična komedija The Zoya Factor nešto manje komplementaran girl poweru, s idejom o lijepoj djevojci koja postaje maskota nacionalne kriket reprezentacije.

I ova strana svijeta je lani isporučila nekoliko sportskih filmova sa ženama u fokusu — Fighting with My Family britanskog komičara Stephena Merchanta donosi igrano-biografsku priču o američkoj kečerici Paige, a uspjeh je garantirao Dwayne The Rock Johnson u jednoj od glavnih uloga. O djevojci koja je iz invalidskih kolica sjela ravno na konja već sam pisao, kao i o filmu Walk. Ride. Rodeo, koji je donio njenu priču na Netflix, Australija je 2019. snimila još jedan jahački biografski film, Ride Like a Girl — sagu o Michelle Griffiths, najmlađoj jahačici koja je osvojila Melbourne Cup, sa Samom Neillom u jednoj od glavnih uloga.

Snimalo se, dakle, na sve strane, ali malo je tko lani toliko iskoristio sportski template za svoje filmske uspjehe kao Indijci. Nećete vjerovati, ali u 2019. su proizveli još jedan, potpuno netipičan sportski film nazvan Argentina Fans Kattoorkadavu.

Snimljen na malajamskom jeziku, jeziku države Kerala — jedne od, kažu, “najnogometnijih” država u Indiji — Argentina Fans Kattoorkadavu priča je o zaljubljivanju dvoje ljudi koji imaju samo jednu ‘malu’ prepreku ispred sebe — on je fanatični navijač Argentine, a ona voli Brazil. Hoće li strast muškarca i žene pobijediti strast prema različitim dresovima? Saznajte — ili bolje nemojte, jer kažu da je film tupavo sranje — ali ideja je zapravo zgodna i ne bi je škodilo maznut… ovaj, snimiti remake.