F1 2024.: U iščekivanju Kimija

Kreće nova sezona oktanskog cirkusa. Što se mijenja, ako išta?

Zadnja izmjena: 29. veljače 2024.

Dominacija Red Bulla, pogotovo Maxa Verstappena, Ferrari jako brz u kvalifikacijama, a u utrkama u borbi za mjesto druge momčadi s Mercedesom i, ovisno o stazi, McLarenom. Aston Martin koji usprkos majstorstvu Fernanda Alonsa ne uspijeva držati ritam s najboljima, pet manjih momčadi koje ponekad iskoče, ovisno o stazi… Situacija je to koju smo imali u drugoj polovici 2023., ali i — spoiler alert! — rezime onoga što ćete pročitati u ovom tekstu s prognozama za sezonu koja je pred nama.

Prva se utrka vozi već prve subote u ožujku, a do kraja svibnja već će za nama biti trećina sezone, osam utrka. Ozbiljnih novosti nema, vraćaju se Kina i lani zbog poplava otkazana Imola, povećan je broj sprintova, nema novih staza, svi vozači voze za iste momčadi u kojima su završili prošlu sezonu, a tehničke promjene u pravilniku vrlo su minorne, nema osobite potrebe da ih spominjemo i analiziramo, jer de facto ne očekujemo da se ove sezone išta promijeni.

Predsezonska su testiranja održana u Bahreinu, na stazi na kojoj i počinje sezona, te su bila možda i najmanje uzbudljiva kojima smo svjedočili posljednjih godina. Ekipe su se koncentrirale na dugotrajne simulacije utrka, nekoliko ih nije niti isprobalo soft gume i dojam je da su svi pokušali sakriti adute.

Osim donekle kod Williamsa, nije bilo niti većih problema s pouzdanošću bolida te se dojmove mora iščitavati iz konteksta, intonacije službenih izjava, pa i izraza lica vozača i osoblja. No, ni s te strane nije bilo previše dramatike; nije bilo kao kad smo gledali Mercedesov paddock 2022. ili McLarenov lani i već na osnovi potpunog nedostatka nasmiješenih lica znali da su te momčadi nešto radikalno zabrljale. Možemo reći da je umjereni optimizam glavno raspoloženje u gotovo svim momčadima.

Gotovo je izvjesno da nas čeka još jedna sezona neprikosnovene Verstappenove i Red Bullove dominacije. Glavna priča mogla bi nam doći iz Formule 2

Ipak nisu svi ostali u okvirima PR suzdržanosti. Alonso je jasno i glasno rekao da su na testiranju bili Verstappen i devetnaestorica ostalih vozača koji sad znaju da ove godine neće biti prvaci. I još su neki ljudi iz paddocka — primjerice, Andrea Stella iz McLarena — proglasili Red Bull prvakom i prije početka prve utrke.

Austrijska je momčad u Bahrein došla prepuna samopouzdanja, s potpuno novim bolidom. Nakon što je lani ostvarila najdominantniju sezonu u povijesti sporta, mnogi su očekivali da ovogodišnji bolid bude evolucija megadominantnog RB19, ali u Red Bullu su se odlučili za posve novi koncept. Bahatost? Ne, nego samouvjerenost pobjednika. Lani su bili toliko dominantni da su već sredinom sezone prestali s razvojem bolida i posve se okrenuli ovogodišnjem, za koji svi imaju samo riječi pohvale. Jedino je pitanje hoće li im prednost biti još ekstremnija nego lani ili će im ipak tkogod uspjeti tu i tamo odčvaknuti poneku pobjedu.

Čudo od djeteta

Dugoročno bi Red Bullov problem ipak mogla biti unutarnja dinamika momčadi. U tijeku je velika istraga protiv Christiana Hornera, mada nije posve jasno što ju je uzrokovalo. Nagađa se da je od jedne djelatnice momčadi optužen za seksualno uznemiravanje, ali nema nikakve službene potvrde. Mnogi nagađaju kako je riječ o borbi za prevlast između dviju frakcija, mogli bismo ih nazvati britanskom i austrijskom, a o ishodu borbe ovisit će Red Bullova dugoročna stabilnost, ali i mjesto Sergija Péreza. Ode li Horner i na vlast dođu Helmut Marko i bliski mu ljudi, Meksikanac bi mogao biti otpušten i prije kraja sezone, ne uspije li se — u što malo tko vjeruje — značajnije približiti Verstappenu.

Ferrari se doima kao druga najbolja momčad. Njegovi su bolidi bili najbrži na testiranjima, a mnogi misle da bi u kvalifikacijama mogli biti prvi favoriti kroz sezonu. Podsjetimo, to im je bio forte i potkraj 2023. — no, malo tko vjeruje da će se u duljim, trkaćim uvjetima moći nositi s Red Bullom, osim ako se pokaže da je RB20 znatno grublji prema gumama od svog prethodnika.

Ferrari je povezan i s najvećom vijesti mortsezone, iduće godine onamo dolazi Lewis Hamilton. To bi moglo dovesti i do značajnije promjene dinamike među aktualnim vozačima: Carlos Sainz na odlasku nema osobitog razloga slušati momčadske naredbe i može se agresivnije boriti protiv Charlesa Leclerca. Upravo na njih dvojicu valja tipovati kao na moguće pobjednike neke od utrka ove sezone, kada (ili ako) Red Bull ne bude imao imati savršen vikend.

Mercedes je lani bio jako blizu Ferrariju u race paceu, ali pitanje je može li to ponoviti i ove godine. Dojam je da je bolid nešto stabilniji, ali moglo bi i dalje nedostajati brzine na pravcu. Hamilton je u odlaznoj sezoni, što će povećati značaj uloge Georgea Russella, lani temeljito u sjeni svog iskusnijeg kolege. Dojam je da mlađi Britanac stagnira i da ni po čemu, osim po njurganju na vlastitu ekipu, još nije na Hamiltonovoj razini. Mercedes još nije objavio koga planira uzeti u momčad 2025, — spominju se Alonso, Sainz, Esteban Ocon, Alexander Albon — ali zapravo ključ svega drži vozač za koga možda i niste čuli ako ne pratite temeljito trkaću scenu izvan Formule 1.

Andrea Kimi Antonelli će potkraj kolovoza navršiti 18 godina i. skupi li u svojoj prvoj sezoni Formule 2 dostatne bodove za superlicencu, moći će legalno nastupiti u Formuli 1. Gdje bi, da nakon Maxova dolaska 2015. nisu pooštrili pravila, vjerojatno već bio. Svakako, bilo je još velikih, iščekivanih talenata poput Leclerca, Russella i Oscara Piastrija, ali od Maxova dolaska niti jednog mladog vozača nije pratio ovakav hype.

Mladi je Kimi još u predpubertetskim danima označen kao buduća zvijezda i zasad je opravdao sva očekivanja. Od 2019. član je Mercedesove akademije i usmjeravan je prema raznim prvenstvima koja bi potom dominantno osvajao. Preskočio je Formulu 3, ali ove sezone dolazi u drugi rang utrka, u momčad Prema, te se s enormnim interesom očekuje kako će se ondje snaći.

Inicijali koji ne znače ništa

Pokaže li razinu dominacije kakvu je imao u manjim kategorijama, izvjesno je da ćemo Antonellija 2025. vidjeti u Formuli 1. Vjerojatno ne u Mercedesu, mada ni to nije posve isključeno, nego u nekoj od sestrinskih ekipa, Williamsu ili Aston Martinu. Današnja je Formula 1 toliko kompleksna da je teško očekivati da rookie odmah dobije priliku u jednoj od vodećih momčadi, poput Hamiltona 2007., ma koliko dobar bio. Tako da je Mercedesov plan vjerojatno prvo ga poslati na sezonu-dvije kaljenja, a onda preuzeti.

Povijest nas uči da su supertalentirani mladi talijanski vozači u stanju dominaciju iz kartinga i manjih kategorija pretvoriti u osrednje F1 karijere, te nam ostaje za vidjeti hoće li Kimi biti iznimka. No, teško je oteti se dojmu da će slagalica vozačkih postava u nadolazećim sezonama uvelike ovisiti o tome kojom će se brzinom razvijati Antonellijeva karijera.

Ekipa kojoj već sad ne nedostaje mladih talenata je McLaren. Lando Norris po mnogima je već sad jedan od najboljih vozača na gridu, a Piastri je već u debitantskoj sezoni pokazao da mu može biti jako blizu. Ove godine mnogi očekuju da će Australac biti i bliže, ako ne i nadmašiti Landa, ali ukupni dojam nakon testiranja, mada znatno uspješnijih od lanjskih, ipak stavlja McLaren tek na četvrto mjesto među momčadima. Lani su imali možda i najkvalitetnije nadogradnje tijekom sezone, ali mogu li dvije sezone zaredom napraviti takav iskorak? Vjerojatno će im forma opet varirati od staze do staze, ali i da će ukupno ipak biti bliže Ferrariju i Mercedesu nego momčadima sredine grida.

A sve je izglednije da se u tu sredinu vraća Aston Martin. Ništa od viđenog na testiranju ne daje nam za pravo vjerovati da bi momčad mogla opet biti onako konkurentna kao u prvom dijelu 2023. Za očekivati je da će je Alonso redovno uspijevati ugurati u Q3, ali postolja će, ako ih uopće bude, biti znatno dalje nego lani. Lance Stroll će, već prema navici, varirati od početničkih pogrešaka do poneke odlične utrke.

No. i peto mjesto konstruktorskog poretka moglo bi biti pod pritiskom, a — mada su ekipe iz sredine i začelja relativno blizu — očekujem da bi im glavni konkurent u borbi za njega mogla biti momčad RB. Ti inicijali službeno ne znače ništa, mada čak i službeni emailovi momčadi nose nastavak racingbulls, oni kažu da RB nije skraćenica od toga.

Momčad nekada poznatu kao Alpha Tauri, Toro Rosso i Minardi možete nazivati kako hoćete, ali nemojte je otpisivati. Aerodinamički je odjel prebačen iz Faenze u Milton Keynes, kod Red Bulla, bolid se doima stabilnim i brzim, a Daniel Ricciardo i Yuki Tsunoda u prikolicama zasigurno već imaju poneku voodoo lutkicu s Perezovim likom te je bodu iglama nadajući se da će umjesto njega uskočiti u prvu momčad. Ako je i jedna ekipa ove sezone spremna napraviti značajan iskorak, to je RB. Što nam ostavlja četiri momčadi u borbi za prolazak Q1.

Najsramotnija odluka

Sauber je prekinuo suradnju s Alfa Romeom, te nastupa pod službenim nazivom Kick Sauber, kojem će u državama u kojima je dopušteno reklamiranje kockanja biti pridodan i naziv sponzora Stake. Na stazi će bolidi biti uočljivi u novoj livreji, ali ondje se zapravo čeka Audijev dolazak 2026. te je dojam da nema neke prave energije — ni tehnološke, ni vozačke (barem do dolaska Sainza, koji je navodno na vrhu Audijeve liste želja), potrebne za iskorak prema sredini poretka. Svakako moramo napomenuti da je testni vozač lanjski F2 prvak Théo Pourchaire, bilo bi lijepo da u nekom trenutku i on dobije priliku ako Valtteri Bottas ili Zhou Guanyu uđu u neke probleme.

Alpine je pak lani često bila u toj sredini poretka, ali ovogodišnji se bolid čini dosta problematičnim. Lani je pouzdanost bila najveći problem, i ove su godine na testiranju otpadali neki dijelovi, a komentari promatrača ukazuju na nepredvidivost ponašanja i borbu obojice vozača s bolidom. To su sve loši znakovi prije ulaska u sezonu. Pierre Gasly već je u prvoj sezoni pokazao da može parirati Oconu, ali ključno je da što manje njihovih međusobnih dvoboja završi u suzama.

Uz već spomenute probleme s pouzdanošću na testiranjima, Williams se opet doima kao kandidat za mjesta na začelju, ali i dalje su prisutne dvije stvari koje su lani istakle njegove bolide: velika brzina na pravcu zbog koje ih nije lako preteći, te sjajna Albonova brzina u jednom krugu. Kombinacija bi ih s vremena na vrijeme ponovo moglad ovesti u Q3 ili među osvajače bodova.

Logan Sargeant lani nije pokazao da je ičime osim nacionalnošću zaslužio mjesto na gridu, a puno više ne očekujemo ni ove sezone. No, dosta je snažan dojam da je najslabija momčad ipak Haas, a oni sami kažu da u ranom dijelu sezone ne očekuju ništa dobro, ali da vjeruju u uspješnost kasnijih paketa nadogradnji. Nico Hülkenberg i Kevin Magnussen ne daju se van iz svijeta Formule 1, ali vjerojatno će opet tavoriti pri dnu poretka.

Nažalost, i dalje imamo samo 10 ekipa, a tako će zacijelo ostati i 2026., nakon što je, u možda najsramotnijoj odluci Formule 1 u dugo vremena, odbijen Andrettijev ulazak. Nije da su nam američke momčadi kroz povijest donijele mnogo dobroga, ali sve je teže podnijeti cinizam današnjeg oktanskog cirkusa koji ne dopušta ulazak jednom tako velikom imenu, a istovremeno pretvara prvenstvo u natjecanje u malo bržem razgledavanju panoramskih razglednica velegradova, dobrim dijelom američkih.

Da rezimiramo, gotovo je izvjesno da nas čeka još jedna sezona neprikosnovene Verstappenove i Red Bullove dominacije. Djelomičnom se miješanju karata nadamo u 2025. s Hamiltonovim dolaskom u Ferrari, a onom pravom, velikom, 2026., kad dolazi do temeljite promjene pravila, ali i ulaska nekih novih igrača. U međuvremenu, glavna priča ove sezone mogla bi nam doći iz Formule 2: ako ikako možete, preporučujem da pratite to natjecanje; vrlo ćemo brzo saznati je li novi Kimi uistinu ključni faktor budućnosti oktanskog cirkusa.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.