Novi uzlet Formule 1

Činilo se da sport srlja u propast. Sad stvari odjednom izgledaju bitno drugačije

Zadnja izmjena: 21. studenoga 2021.

Prije godinu i pol bili smo vrlo zabrinuti za budućnost Formule 1, koja je usred pandemijske krize, suočena s velikim gubicima i šaputanjem o mogućim odlascima nekoliko momčadi, izgledala kao bolesnik na umoru. Baš poput mnogih, i ja sam bio skeptičan kako će Liberty Media, američki investicijski fond bez dubinskog razumijevanja sporta, uspjeti rukovoditi njim, činilo se da je sve gotovo neizbježno osuđeno na propast.

No, jako sam podcijenio Amerikance. Prije nekoliko tjedana u Austinu je održana Velika nagrada SAD, a na tribinama se tijekom vikenda okupilo oko 400.000 ljudi, gotovo dvostruko više nego prije dvije godine. Najvažnija svjetska ekonomija, godinama tradicionalno zatvorena prema Formuli 1, najednom ju je počela… pa, ne više tolerirati, nego, slobodno možemo reći, obožavati. Izvjesno je da će se sljedeće godine voziti i u Miamiju, a već se priča i o mogućnosti za čak četiri ili pet američkih utrka u kalendaru.

Situacija na ostalim utrkama nije bitno drugačija. Tribine su pune, a medijsko praćenje sezone jače nego ikad u ovom tisućljeću. Veliku zaslugu za to ima ova uistinu dramatična borba za titulu, a ona dva sudara Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena u Silverstoneu i Monzi, uz nebrojene druge okršaje na stazi i izvan nje, dodatno su pojačali interes mainstream medija za Formulu 1. Prosječan čovjek danas je mnogo svjesniji onoga što se događa u prvenstvu nego što je to bio slučaj proteklih godina.

I posljednja vijest s grida fantastičan je korak prema dodatnom razvoju popularnosti sporta: Alfa Romeo je objavio kako će 2022. za tu momčad uz Valtterija Bottasa voziti Guanyu Zhou. Riječ je o potencijalno velikoj stvari za pozicioniranje Formule 1 na kineskom tržištu, pogotovo ako se dečko iz Šangaja pokaže dovoljno dobrim.

Šuška se kako bi Formula 1 uskoro, možda već sljedeće godine mogla biti prodana novom vlasniku, jednom od saudijskih državnih fondova

A mogao bi. Zhou nije spektakularno brz vozač (kao, recimo, njegov ovogodišnji konkurent u borbi za titulu Formule 2, Australac Oscar Piastri, čiji dolazak u F1 — nagodinu će biti testni vozač za Alpine, dakle u istoj ulozi koju je Zhou imao ove godine — očekujem s najvećim uzbuđenjem), ali nije poguran u najviši rang obiteljskim milijunima, nego je to zaslužio rezultatima. Mada mu nacionalnost, razumije se, nije odmogla. Prvi kineski vozač u Formuli 1 strpljiv je i inteligentan, očekujem da će mentalno u potpunosti biti na razini potrebnoj za kvalitetne nastupe u Formuli 1, ali na bazi viđenog u manjim kategorijama mislim da ipak nema ‘ono nešto’ što bi ga lansiralo u zvijezde, među pobjednike i borce za naslov.

Uz veliku ogradu da nagodinu dolaze novi bolidi koji bi, uz ograničenje troškova, mogli podosta presložiti odnose snaga na gridu. Cilj Liberty Medije je učiniti utrke neizvjesnijima i proširiti pool mogućih pobjednika, a to bi moglo dati priliku i vozačima koji nam trenutno ne izgledaju sposobnima za uzlet na vrh.

Nova publika, nove vrijednosti

No, ulazak Kineza i povratak Amerikanaca u velikoj bi mjeri moglo pokrenuti i kupoprodajne procese unutar sporta. Koji ni sada baš ne miruju. Mediji moraju o nečemu pisati, neprestano se priča o tome tko bi mogao ući u Formulu 1, a tko izaći iz nje. Ovih dana britanski Autocar objavio je, ubrzo demantiranu, vijest kako je Audi kupio McLaren. Javna je tajna da Porsche ozbiljno pogledava prema ulasku u natjecanje za nekoliko godina. Prošli mjesec pričalo se pak o tome kako Andretti Autosport kupuje Alfa Romeo…

Zajednički komentar svih sličnih vijesti je kako trenutno nije vrijeme za bježanje iz Formule 1, nego za ulazak u nju. Svi su uvjereni kako će vrijednost svih uključenih momčadi sljedećih godina dramatično rasti. Odnosno, da su popularnost i tržišna vrijednost sporta trenutno u velikom usponu i da će taj trend sigurno trajati još najmanje nekoliko godina.

A ključni faktor toga je nova publika, koja je u Formulu 1 privučena Netflixovim serijalom Drive To Survive. Premijerna sezona ove serije emitirana je 2019. te je pokrivala događaje iz prethodne sezone. Inicijalno su glavne zvijezde bili članovi momčadi Haas, ali uspjeh prve sezone doveo je do sve većeg otvaranja vrata i ostalih momčadi, pa je do treće sezone serija prerasla u pravi, uzbudljivi dokumentarac o Formuli 1. Kakva će biti četvrta sezona, koja se upravo snima, obzirom na inherentnu zanimljivost ovogodišnjih događaja, možemo samo zamisliti.

Netflix je dobio pristup i nekim dijelovima koje inače ne viđamo te je, mada se seriji može prigovoriti određena mjera režiranja događaja i nepridržavanja faktografije, sjajnom prezentacijom i utrka i, još više, zakulisnih događanja iza njih, uistinu zainteresirao enormnu količinu ljudi za Formulu 1, pritom pretvorivši u zvijezde ne samo vozače, nego i ključne ljude iz paddocka. Preko Drive To Survive je Formula 1 dobila doslovno desetke milijuna novih obožavatelja i pretvorila se u jedan od najbrže rastućih globalnih sportskih fenomena. Paralelno s tim, Formula 1 je već nekoliko godina najbrže rastuće sportsko natjecanje na društvenim mrežama, za što treba skinuti kapu Libertyju i takvom otvorenom pristupu.

Pritom ta nova publika, dakako, ima i neke nove heroje i vrijednosti.

Pa, primjerice, nove ankete pokazuju kako Ferrari više nije momčad s najvećim brojem navijača (nego, zanimljivo, McLaren), a preskakanje klasične edukacije dovodi i do gubitka značaja klasičnih vrijednosti, poput vezanosti za tradicionalne staze. Gotovo da sam sretan što su se ovogodišnji sudari Dua pegla dogodili upravo u Silverstoneu u Monzi, mjestima koja su u kalendaru od samog početka, tako da poseban značaj tih imena možda uđe i u umove te nove, na netradicionalni način ovom sportu privučene publike. Jer nisam siguran kako ćemo mi tradicionalisti preživjeti transformaciju Formule 1 koju donosi nova generacija vozača, ali i fanova, bazirana na nekim posve nam stranim vrijednostima, a ne na njegovanju tradicije.

Pakt s vragom?

Ta se dodatna popularnost pokazuje na raznim poljima. Primjerice, kada su Haasovi vozači Romain Grosjean i Kevin Magnussen na kraju 2020. ostali bez angažmana, prešli su u američke utrke, baš poput mnogih drugih bivših F1 vozača, ali odmah sa statusom zvijezda i nikome nisu morali kucati na vrata i objašnjavati tko su. Televizijska popularnost ih je učinila poznatima i prepoznatljivima od samog trenutka kada su se pojavili u Americi, potvrđujući koliko su u samo nekoliko godina Netflix i Liberty Media uspjeli približiti dva tradicionalno poprilično udaljena i gotovo nepomirljiva svijeta.

Za potpuni doživljaj Formule 1 u Americi ipak nedostaje još jedan bitan element, a to je američki vozač. Oči su ponajprije usmjerene u 21-godišnjeg Coltona Hertu, najmlađeg pobjednika neke IndyCar utrke. Premda mu je otac Bryan Herta legenda upravo tog tipa utrka, Colton javno iskazuje zainteresiranost za Formulu 1, a to je nešto na što kod Amerikanaca baš i nismo navikli vidjeti. Dečko je prema dosad pokazanom svojevrsna prekoatlantska inačica Maxa Verstappena i svakako bi ga bilo zanimljivo vidjeti u direktnoj borbi s njim, ali do toga će najvjerojatnije doći samo u slučaju da Andretti uspije kupiti neku drugu momčad. Alfa Romeo, odnosno Sauber, bio je preskup — ne zaboravimo, riječ je o švicarskoj momčadi koja ima jedan od najsuvremenijih pogona i najnapredniji zračni tunel u Formuli 1, te joj već i samo nekretnine vrijede prilično mnogo.

Naravno, trebao bih biti sretan zbog rasta popularnosti, jer su me predugo pratile crne slutnje o neizvjesnoj budućnosti Formule 1. No, bojim se da je ulaskom Liberty Medije i Netflixa sklopljen pakt s vragom i da ćemo se uskoro vremena Bernieja Ecclestonea, ma koliko mutna i na rubu kriminala bila, prisjećati sa sjetom. Ecclestone je bio oštar protivnik novih tehnologija društvenih mreža i posljednjih 20-ak godina njegova vladanja sportom obilježeno je padom popularnosti i gubitkom koraka s modernim vremenima, ali opraštali smo mu to znajući da je ‘jedan od nas’ (samo neusporedivo bogatiji), čovjek koji je došao iz srca svijeta utrkivanja i u potpunosti razumije njegove osobitosti.

No, govorimo li već o paktu s vragom, napomenuo bih i da se šuška kako bi Formula 1 uskoro, možda već sljedeće godine mogla biti prodana novom vlasniku (investicijski fondovi rade upravo to, podižu vrijednost kupljenoga i onda preprodaju dalje dok je još trend rasta, zar ne?), jednom od saudijskih državnih fondova namijenjenih održavanju moći te države i njene vladajuće dinastije u nekom budućem, u manjoj mjeri naftom pogonjenom svijetu. Da, budućnost Formule 1 trenutno uistinu izgleda sjajno, ali nisam siguran koliko mi se sviđaju procesi koji stoje iza toga.

Pročitali ste sve besplatne članke ovaj mjesec.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Ovaj članak je dostupan samo pretplatnicima.

Za neograničeno čitanje Telesporta i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.

X

Podržite oslobođeni sportski teritorij.

Za pristup i neograničeno čitanje Telesporta odaberite jedan od paketa.